Bolące stawy – reumatyzm i inne przyczyny

Najczęściej bolące stawy kojarzymy z reumatyzmem, ale to nie jedyna przyczyna takich dolegliwości.

Ból brzucha – gdzie boli i dlaczego

Ból brzucha to wyzwanie dla pacjenta i diagnostyki i jedna z najczęściej zgłaszanych dolegliwości

Pyszne pasztety – na śniadanie i od święta

Parafrazując słowa poety możemy z dumą powiedzieć, że Polacy nie gęsi i swoje pasztety mają

Przygotuj włosy do zimy

Sezon jesienno – zimowy bywa największym wyzwaniem dla włosów

Fosfolipidy – dlaczego są tak ważne dla wątroby

Pojęcia takie jak hepatocyty, fosfolipidy czy też funkcje wątroby, powinny być nam znane.

Jesień w parku – dla zdrowia i dla zabawy

Jesienny park zamiast telewizora i komputera!

Chroń skórę, sięgnij po Iwostin Solecrin

Wielbiciele opalania powinni wiedzieć, że słońce to nie samo dobro, może negatywnie wpływać na skórę i zagrażać zdrowiu

Ekologiczna żywność – postaw na zdrowie

Jakie wymagania musi spełniać zdrowe jedzenie, aby można było uznać je za wartościową żywność ekologiczną

Zdrowie pupila – pełnowartościowe karmy dla psów

Odpowiednio dobrane pełnowartościowe karmy dla psów zapewnią im zdrowie, kondycję, odporność, energię, oczywiście będą im także smakować.

Odparzenia pieluszkowe – jak im zapobiec i jak je leczyć

Skóra niemowląt jest delikatna, a odparzenia pieluszkowe spędzają sen z powiek najbardziej troskliwym mamom

Zdrowe chipsy? Tak, to możliwe!

Trochę popisałam już o rozkoszach podniebienia, ale tuż przed sezonem letnim nie mogę pominąć tematu przekąsek – zdrowych, smacznych, które nie „pójdą w biodra”. Chipsy… wśród osób hołdujących zdrowemu odżywianiu, to słowo brzmi niemal jak bluźnierstwo. Niemal i nie zawsze, bo przecież wiemy doskonale o tym, że chips chipsowi nierówny i nie taki diabeł straszny jak go malują. Klucz do chipsowego sukcesu tkwi oczywiście w tym, z czego i jak je przygotujemy.

warzywne chipsy

Chipsy z warzyw? Tak, są naprawdę pyszne 🙂

Z czego robi się zdrowe chipsy?
Zapewne nie odkryję wielkiej tajemnicy pisząc, że chipsy można robić w domu i z wielu produktów, a konkretnie z warzyw. Choć są również chipsy jabłkowe i wkrótce mam zamiar się z nimi skonfrontować. Póki co kupowałam chętnie gotowe, w małych poręcznych paczuszkach. Ale ad rem, czyli wracając do moich osobistych doświadczeń. Póki co udało mi się wyprodukować chipsy z selera, buraka, cukinii, bakłażana oraz batata. Zdecydowanie w czołówce jest bakłażan oraz słodki ziemniak, który świetnie smakuje też w postaci dietetycznych domowych frytek. Cukiniowe chrupiące chipsy wymagają nieco więcej czasu i cierpliwości, a zatem dziś podzielę się moimi ulubionymi przepisami. Szczególnie, że wykorzystuje się tu warzywa naprawdę bardzo zdrowe i wartościowe.

batat

Niedoceniane bataty

Batat, zdrowy i słodki
Batat, czyli słodki ziemniak. Nie wiedzieć czemu niezbyt często wykorzystuje się go w naszej kuchni. A przecież to skarbnica wartości odżywczych, delikatny, wyjątkowy smak i tak wiele możliwości przyrządzania i serwowania. Warto wiedzieć, że istnieje ponad 400 odmian batatów w różnych kolorach. Są fioletowe, żółte, czerwone, białe itd. W czerwonych batatach znajdziemy cenny likopen zapobiegający chorobom serca i nowotworom, w żółtych – karotenoidy, w tym luteina poprawiająca wzrok. Przeciwutleniacze znajdziemy w dużym stężeniu w batatach fioletowych. Wszystkie zawierają związki mineralne takie jak wapń, fosfor, potas, sód, magnez, żelazo, jod, selen itd. Nie brakuje w nich witamin z grupy B, witaminy C, kwasu foliowego oraz witaminy E.

bakłażan

Bakłażan – to dopiero… jagoda

A co z bakłażanem?
Tu pojawia się pewna niezgodność, bo miało być o warzywach. Tymczasem bakłażan, znany również jako gruszka miłości czy oberżyna, jest owocem i to jagodą! Niezależnie od tego jest zdrowy, smaczny oraz inspirujący. A poza tym jest niskokaloryczny, czy może być lepsza baza do smakowitych chipsów? Nasza wielka jagoda jest przy tym cennym źródłem błonnika, wapnia i magnezu. Działa detoksykująco, zaleca się ją np. przy antybiotykoterapii, a także w profilaktyce antynowotworowej. Ze względu na wysoką zawartość błonnika stymuluje przemianę materii, wspomaga również trawienie ciężkich, tłustych potraw. Oberżyna obniża też poziom cholesterolu. Oryginalny, fioletowy kolor skórki bakłażana (nie obiera się go przed przyrządzaniem) to efekt zawartości antocyjanów, czyli silnych przeciwutleniaczy. Udowodniono również, że bakłażany ograniczają rozwój komórek rakowych.

A zatem czas na chipsy!
Przepisy są proste, a więc do dzieła.
Dokładnie wyszorowanego batata kroję w plastry albo grubsze frytki, smaruję niewielką ilością oliwy (można ją zmieszać z ulubionymi przyprawami). Następnie układam na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i wkładam do piekarnika nagrzanego do 190°C. Chipsy pieczemy ok. 20-30 minut w połowie czasu odwracając na drugą stronę. Powinny być złociste i chrupiące.

frytki z batatów

Chipsy, frytki – najlepsze są z batatów

Z bakłażanem nie jest dużo trudniej:
Najpierw kroję go w plastry, układam na papierowym ręczniku i lekko solę. Przykrywam drugim ręcznikiem i zostawiam na 10 minut. Po tym czasie naciskam plasterki, aby pozbawić je wody. Przygotowanego bakłażana układam tak samo jak batatowe plasterki (oliwka i przyprawy) i wstawiam do piekarnika nagrzanego do 200°C. Bakłażanowe chipsy piekę ok. 12 minut po każdej stronie.
Smacznego!

chipsy z bakłażana

Smaczne i zdrowe chipsy z bakłażana

 

Zdjęcie: shutterstock, pinyetest

About The Author

Reply