Jak się robi sushi – to wcale nie jest takie trudne

Jak się robi sushi? Wbrew pozorom nie jest to wcale takie trudne.

Domowe sposoby na spierzchnięte usta

Spierzchnięte usta to częsty i niestety bolesny problem wielu pań

Awokado – jedz na zdrowie

Awokado zawiera stosunkowo niewiele cukrów prostych, jest natomiast bogate w… tłuszcze.

Bezsenność, kłopoty ze snem – co robić…?

Kłopoty ze snem to dziś dość powszechny problem, możemy mówić nawet o bezsenności.

Zadbaj o stopy zimą

Zimą stopy są traktowane ciężkimi, ciepłymi butami, grubymi skarpetkami, zapominamy o pielęgnacji

Profilaktyka i leczenie – sposoby na ból dziąseł

Warto znać sposoby na ból dziąseł, ale przede wszystkim jego przyczyny i metody zapobiegania.

Zamotana w szale

Szal stanowi jeden z istotniejszych elementów stylizacji, dodaje jej szyku lub jest awangardowy, oryginalny, niebanalny.

Witaminy w ciąży i w okresie karmienia piersią

Zbilansowana dieta oraz odpowiednia suplementacja mają zapewnić niezbędne składniki mineralne oraz witaminy w ciąży.

O rety przytyłam… czyli poświąteczny detoks

Poświąteczny detoks można zacząć od ożywczego koktajlu, który stymuluje metabolizm

Zrób to sam, czyli maseczki domowe

Domowe maseczki bazują głównie na tym, czego używamy w kuchni

Bezsenność, kłopoty ze snem – co robić…?

Kłopoty ze snem to dziś dość powszechny problem. Stresujący dzień, przepracowanie, ciężkostrawna kolacja – to może zdarzyć się każdemu. Gorzej jeśli sytuacja się powtarza i możemy mówić o ciągłych trudnościach z zasypianiem albo nawet o bezsenności.

Dlaczego trzeba się wyspać

Sen jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania, dla zregenerowanego, wypoczętego organizmu. Podczas snu nasz układ nerwowy wyłącza się, a mózg regeneruje się na poziomie komórkowym. Z kolei kłopoty ze snem, które trwają przez dłuższy czas, dają się we znaki m.in. problemami z koncentracją, przyswajaniem informacji, wiedzy. Wpływają na metabolizm, kondycję, sprawność fizyczną i intelektualną.

O bezsenności…

Bezsenność to problem, który może dotknąć każdego, niezależnie od wieku, płci czy statusu społecznego, choć statystycznie częściej dotyczy kobiet. Może przejawiać się trudnościami z zasypianiem, częstym wybudzaniem się w nocy, zbyt wczesnym porannym przebudzeniem oraz złą jakością snu. Według WHO o bezsenności, w kategoriach choroby, mówimy w przypadku  3-4 nieprzespanych nocy w tygodniu.

śpi

Kłopoty ze snem przekładają się na formę w ciągu dnia

Przyczyny bezsenności

Bezsenność oraz szeroko rozumiane kłopoty ze snem mogą mieć różne przyczyny. Począwszy od niewywietrzonej, dusznej sypialni, ciężkiej kolacji czy kilku drinków wypitych przed snem, po narastający stres oraz problemy zdrowotne. Dlatego właśnie długo utrzymujące się albo nawracające trudności z zasypianiem czy nieprzespane noce, należy skonsultować z lekarzem. Pomoże to wykluczyć albo potwierdzić oraz leczyć ewentualne schorzenia podstawowe. Wśród chorób, które mogą wywołać bezsenność są m.in.

  • bezdech nocny,
  • choroby reumatyczne,
  • choroby układu oddechowego (np. astma),
  • niewydolność serca,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • nadczynność tarczycy,
  • refluks żołądkowy (zgaga),
  • zespół niespokojnych nóg,
  • choroby psychiczne (choroba afektywna dwubiegunowa, nerwica, schizofrenia, depresja, zaburzenia lękowe).

Bezsenne noce „zawdzięczamy’ także stresom, menopauzie oraz niektórym lekom, m.in. antydepresantom, glikokortykosteroidom lub doustnym środkom antykoncepcyjnym. Trudności z zasypianiem czy nocne przebudzenia może także spowodować wypita wieczorem albo późnym popołudniem kawa, mocna herbata, Yerba Mate lub napój energetyzujący.

bezsenna

Bezsenność może mieć różne przyczyny

Bezsenność trzeba leczyć

W związku z tym, jakie szerokie jest spektrum przyczyn bezsenności, kluczowe znaczenie ma konsultacja lekarska, wykonanie badań oraz wywiad lekarski. Na tej podstawie można zdiagnozować konkretne schorzenia, wskazać ewentualne przyczyny poza zdrowotne, takie jak np. używki (alkohol, nikotyna, kawa), zażywane leki czy błędy dietetyczne. W leczeniu bezsenności często zaleca się również psychoterapię – pomaga radzić sobie ze stresem, emocjami i ugruntować nawyki, które ułatwiają zaśnięcie i spokojne przespanie nocy.

Inne sposoby na dobry sen

Na kłopoty ze snem pomagają także całkiem proste metody – zmiana przyzwyczajeń, uregulowanie rytmu dnia, a także korekta diety. Wymagają one jednak cierpliwości i systematyczności, to nie cudowne tabletki nasenne, ale zdrowe podejście do życia.

A zatem co pomaga zasnąć? Na pewno należy wyciszyć się przed snem, unikamy zatem oglądania dreszczowców, emocjonujących gier komputerowych itp. Tak naprawdę wieczorem nie należy wpatrywać się w ekrany czy wyświetlacze, ponieważ ich niebieskie światło zaburza wydzielanie się melatoniny.

Inne sposoby na zaśnięcie i spokojną noc to np.:

  • unikanie drzemek w ciągu dnia,
  • aromaterapia z użyciem olejków relaksujących (lawendowy, jaśminowy czy majerankowy),
  • unikanie aktywności fizycznej późnym wieczorem , ponieważ wpływa pobudzająco na organizm,
  • wygodny materac o kilku strefach nacisku, dostosowujący się do ułożenia ciała.

Co jeszcze pomaga zasnąć?

  • gorąca kąpiel przed snem, można ją również wzbogacić o olejki uspakajające,
  • wyciszające, relaksujące czynności – spokojna muzyka, lekka lektura,
  • szklanka mleka wypita wieczorem,
  • lekka kolacja zjedzona 2-3 godziny przed snem.
dziewczyna

Unikamy drzemek w ciągu dnia

Dieta na dobry sen

Wśród odpowiedzi na pytanie jak szybko zasnąć, spokojnie przespać noc i obudzić się w dobrej formie, jest też kwestia kolacji i w ogóle zdrowej diety. Wiadomo, że nadwaga, ciężkie, tłuste jedzenie to problemy gastryczne, które są przyczyną kłopotów ze snem. W przypadku kolacji nie chodzi tylko o to, o której godzinie ją zjemy, ale także o to, co mamy na talerzu.

A zatem co pomaga zasnąć w naszym menu, a czego zdecydowanie unikać? Otóż w wieczornym posiłku powinno być więcej węglowodanów niż białka. Mówimy tu jednak o zdrowych węglowodanach o niskim indeksie glikemicznym. Nie zajadamy zatem pszennych bułek z wędliną czy białego ryżu. Stawiamy na pełnoziarniste pieczywo, warzywa, owoce (w rozsądnych ilościach, zawierają cukier – fruktozę). Nie używamy za wiele tłuszczy, wybierając produktu bogate w kwasy Omega-3. Zdecydowanie nie zaleca się ostrych przypraw.

sałątka

Lekka dieta na dobry sen

Jak widać sposoby na zaśnięcie w dużej mierze pokrywają się ze zdroworozsądkowym, racjonalnym trybem życia. Oczywiście nie zapominamy o tym, że nie chodzi tylko o to, by szybko zasnąć. Liczy się jakość snu, dlatego tak ważna jest konsultacja lekarska, badania i wykluczenie (albo zdiagnozowanie) problemów zdrowotnych, które mogą wpływać na dobry sen.

Zdjęcia: pixabay.com, shutterstock

About The Author

Reply