Zdrowie pupila – pełnowartościowe karmy dla psów

Odpowiednio dobrane pełnowartościowe karmy dla psów zapewnią im zdrowie, kondycję, odporność, energię, oczywiście będą im także smakować.

Odparzenia pieluszkowe – jak im zapobiec i jak je leczyć

Skóra niemowląt jest delikatna, a odparzenia pieluszkowe spędzają sen z powiek najbardziej troskliwym mamom

Kondycja, wymarzona sylwetka i… skakanka

Skakanka to nie tylko spalanie kalorii, skacząc systematycznie pracujemy nad całym ciałem

Trendy jesienne – dla każdego coś… nowego

Trendy na sezon jesienny są wyjątkowo interesujące, charakterne i różnorodne

A może staycation, czyli wakacje w domu?

Wiele osób wybiera raz na jakiś czas tzw. opcję staycation, czyli wakacje w domu

Efektywne ćwiczenia na mięśnie rąk dla kobiet

Kobiety po macoszemu traktują ćwiczenia na mięśnie rąk – ramiona, tricepsy i bicepsy.

Kultowe fasony sukienek – skorzystaj z wyprzedaży!

Warto wykorzystać okazję i kupić wymarzoną sukienkę, najbardziej modne i ponadczasowe fasony

Proteza zębowa, czyli jak się cieszyć „trzecimi zębami”

Proteza zębowa ratuje życie towarzyskie, przywraca swobodny, szczery uśmiech, poprawia samopoczucie.

Kapelusze słomkowe – nieodzowny letni dodatek

W tym sezonie królują kapelusze, najczęściej słomkowe, są stylowe, piękne, nadają wyjątkowy charakter stylizacji

Pizza Hut w Gdyni

Pizza Hut to doskonały przykład dobrego jedzenia – odpowiada tym samym, wysokim standardom na całym świecie

Bezsenność – przyczyny, naturalne sposoby

Problemy ze snem nie dotyczą dziś jedynie osób starszych. Coraz częściej borykają się z nimi osoby w tzw. kwiecie wieku, a nawet dzieci i młodzież. Ze względu na skalę jest to obecnie problem, a często schorzenie cywilizacyjne.

Dlaczego cierpimy na bezsenność

Kiedy nie możesz zasnąć albo sen jest płytki i budzisz się kilka razy w ciągu nocy, praktycznie zawsze jest to sygnał ze strony organizmu. W ten sposób reaguje na sytuacje trudne społecznie, psychicznie, życiowe problemy, dramaty oraz fizyczne wyczerpanie. Nieco rzadziej przyczyną są choroby somatyczne, takie jak chociażby reumatyzm, cukrzyca, bezdech czy nowotwory. Najczęściej jednak przyczyn należy upatrywać w psychice, nie bez powodu bezsenność i problemy ze snem wiąże się z depresją, nerwicą, stanami lękowymi. Poszukując źródła problemu warto szczególną uwagę zwrócić na takie aspekty jak:

  • przepracowanie i niezałatwione sprawy,
  • stres, zmartwienia, lęki,
  • ciężkostrawna dieta i tłuste posiłki na kolację,
  • mocna kawa, używki, alkohol,
  • niektóre leki.

Właśnie dlatego leczenie bezsenności zaczyna się od wywiadu i poszukiwania przyczyny. Jej wyeliminowanie z reguły kończy problemy ze snem. Jeśli mimo to nie ustępują na pewno konieczna jest dalsza diagnostyka, często leczenie specjalistyczne.

bezsenność

Trzeba poznać przyczynę problemow ze snem

Jakość i higiena snu

Zanim sięgniemy po leki warto wypróbować ogólnie dostępne, ale bardzo skuteczne sposoby, w tym jakże ważne aspekty związane z higieną snu. Chodzi tu o szeroko rozumiane warunki snu, przestrzeganie pewnych zasad:

  • brak urządzeń elektronicznych w sypialni lub ustawienie ich jak najdalej od łóżka,
  • wyłączenie telefonu komórkowego,
  • eliminacja źródeł światła naturalnego, czyli żaluzje, rolety lub zasłonami na oknach,
  • wywietrzona przed snem sypialni,
  • stonowana, spokojna kolorystyka w sypialni,
  • wyciszenie przed snem – bez intensywnych bodźców wzrokowych, dźwiękowych,
  • lekkostrawna kolacja, najpóźniej 2-3 godziny przed snem.

Pamiętajmy, że na zdrowy sen wpływa korzystnie również odpowiednia aktywność fizyczna.

sypialnia

Stonowane kolory, żaluzje w oknach sypilalni

Jak sobie pomóc?

Domowe, naturalne sposoby na sen są w zasięgu ręki, nie mają skutków ubocznych i bywają bardzo skuteczne, warto więc wypróbować  takie metody jak:

  • ciepła, kojąca kąpiel lub prysznic przed snem,
  • bez używek, alkoholu i ostrych przypraw na noc,
  • napary z ziół, np. z melisy, lawendy, kozłka lekarskiego; z dziurawca bądź rumianku,
  • unikanie drzemek w ciągu dnia,
  • aromaterapia z  olejkami relaksującymi, np. majerankowym, lawendowym, jaśminowym, Ylang-Ylang.
łóżko

Poznaj domowe sposoby na problemy ze snem

 

 

Zdjęcia: pixabay.com

About The Author

Reply