Bolące stawy – reumatyzm i inne przyczyny

Najczęściej bolące stawy kojarzymy z reumatyzmem, ale to nie jedyna przyczyna takich dolegliwości.

Ból brzucha – gdzie boli i dlaczego

Ból brzucha to wyzwanie dla pacjenta i diagnostyki i jedna z najczęściej zgłaszanych dolegliwości

Pyszne pasztety – na śniadanie i od święta

Parafrazując słowa poety możemy z dumą powiedzieć, że Polacy nie gęsi i swoje pasztety mają

Przygotuj włosy do zimy

Sezon jesienno – zimowy bywa największym wyzwaniem dla włosów

Fosfolipidy – dlaczego są tak ważne dla wątroby

Pojęcia takie jak hepatocyty, fosfolipidy czy też funkcje wątroby, powinny być nam znane.

Jesień w parku – dla zdrowia i dla zabawy

Jesienny park zamiast telewizora i komputera!

Chroń skórę, sięgnij po Iwostin Solecrin

Wielbiciele opalania powinni wiedzieć, że słońce to nie samo dobro, może negatywnie wpływać na skórę i zagrażać zdrowiu

Ekologiczna żywność – postaw na zdrowie

Jakie wymagania musi spełniać zdrowe jedzenie, aby można było uznać je za wartościową żywność ekologiczną

Zdrowie pupila – pełnowartościowe karmy dla psów

Odpowiednio dobrane pełnowartościowe karmy dla psów zapewnią im zdrowie, kondycję, odporność, energię, oczywiście będą im także smakować.

Odparzenia pieluszkowe – jak im zapobiec i jak je leczyć

Skóra niemowląt jest delikatna, a odparzenia pieluszkowe spędzają sen z powiek najbardziej troskliwym mamom

Jabłko – warto ulec pokusie

Każdy ma jakąś słabość, podobno…. Niektóre z nich są naprawdę niefajne lub niezdrowe – np. palenie papierosów czy hazard. Inni walczą ze słabością do czekolady. O sobie mogę powiedzieć, że jestem jabłkoholiczką. Owoce lubię i nie wyobrażam sobie mojego codziennego menu bez owoców. Bez warzyw również. Ale zdecydowanie prym wiodą jabłka i nie ma takiej możliwości, żeby w naszym domu nie było jabłek.

jabłko na dloni

Z sercem… z jabłkiem na dłoni 🙂

Jabłko – samo zdrowie
Oczywiście jest to jak najbardziej słuszny trend, jest to bowiem owoc ze wszech miar zalecany i polecany. Wystarczy tylko przyjrzeć się właściwościom i wartości jabłek, a jeśli dodamy do tego słodycz rubinów czy gali albo soczyste gryzy jonagoldów… Kuszące nieprawdaż? A to zaledwie początek, jeśli chodzi o sens spożywania jabłek. Nie bez powodu mówi się – zjedz jedno jabłko dziennie, a lekarz nie będzie Ci potrzebny. No cóż, ja nie wysnuwałabym aż tak daleko idących wniosków. Niemniej jednak przyjrzyjmy się co w jabłkach siedzi (oby nie robak :)).

obieranie jabłka

Jabłka jemy ze skórką!

Pektyny sprzątają i regulują
Pektyny, to prawdziwy skarb, ukryty niestety tam, gdzie niektórzy nie sięgają, czyli w gniazdach nasiennych oraz w skórce. Prawdziwi miłośnicy jabłek jedzą je oczywiście ze skórką, można się również zapomnieć i spożyć nafaszerowane pektynami gniazdka nasienne (wiem coś o tym). A pektyny to samo dobro – oczyszczają nasz organizm z toksyn, pomagają w wydalaniu metali ciężkich oraz resztek pokarmów. Są balsamem dla flory bakteryjnej i znacznie zmniejszają wchłanianie cholesterolu. Surowe pektyny (najlepsze są surowe jabłka) wpływają również na przemianę materii i zapobiegają zaparciom.

dziecko je jabłko

Jabłka – dla dużych i dla małych

Jabłko – owoc do zadań specjalnych
Jabłko to również bogactwo witaminy C, która jak wiadomo ma szereg przymiotów. Przede wszystkim wzmacnia odporność, usuwa wolne rodniki, bierze udział w biosyntezie kolagenu, a dzięki temu zapobiega wiotczeniu skóry (owoc młodości!). Jest także nieodzowna dla uszczelnienia i wzmocnienia naczyń krwionośnych. A zatem coś dla zdrowia i coś dla piękna.
Co dalej? Jabłka odkwaszają organizm, wzmacniają serce, układ nerwowy, mięśnie oraz chronią wątrobę. Oczywiście najlepiej jeść surowe jabłka, nie pozbawiając ich cennych witamin i minerałów. Wyjątkiem są gotowane, tarte jabłka podawane jako remedium na biegunkę u dzieci. Ocet jabłkowy to kolejne „samo zdrowie”, stymuluje trawienie, uzupełnia potas i zapobiega rozwojowi infekcji.

kosz jabłek

Jabłko – bogactwo smaków i aromatów

Tysiące pysznych jabłek!
Czy wiecie, że jest ponad 10 tysięcy odmian jabłek? A ja znam zaledwie kilkanaście. Można powiedzieć, że jabłka to dla każdego coś dobrego. Są słodkie i twarde (delikates, gala, rubin, ligol, golden delicious). Mogą być kwaskowe, idealne do szarlotki – słynna szara reneta czy antonówka. Na gotowany deserek dla dzieci najlepiej nadają się jabłka kruche, takie jak cortland, champion, lobo albo jonagored.
Zaletą jabłek jest również to, że można je zajadać prawie przez cały rok. Prawie… niestety im bliżej lata tym mniej dobrych jabłek w sklepach i na straganach. Oczywiście zastąpią je cudowne truskawki, śliwki i czereśnie. Ale jako nałogowy jabłkoholik niecierpliwie będę wyczekiwać pierwszych, nieco kwaskowych odmian, które zgodnie z kalendarzem sezonowości owoców i warzyw, pojawią się dopiero pod koniec lata i jesienią.

Bez tytułu

Zdjęcia: Shutterstock

About The Author

Reply