Domowe sposoby i skuteczny syrop na kaszel dla dzieci

Skuteczne sposoby oraz dobry syrop na kaszel dla dzieci to swoisty niezbędnik każdego rodzica

Kochamy kundelki!

Kochamy kundelki. Dla wielu osób to absolutnie bezdyskusyjne i prawdziwe stwierdzenie.

Vademecum rodzica – jak przewijać noworodka

Kiedy w grę wchodzi przewijanie noworodka, na początku pojawia się u rodziców obawa…

Biegunka u niemowlaka – elektrolity i probiotyki

Biegunka u niemowlaka niesie ryzyko odwodnienia, którego nigdy nie można lekceważyć.

Skuteczne leczenie i domowe sposoby na grypę

Dobrze zaopatrzona apteczka, domowe sposoby na grypę i przeziębienie oraz zdrowy rozsądek – to nasz jesienno – zimowy zestaw obowiązkowy

Smacznie, zdrowo, egzotycznie – pierś z kurczaka w sosie curry

Egzotyczny klasyk kulinarny, pierś z kurczaka w sosie curry – smacznie i zdrowo

Chrup orzechy na zdrowie!

Orzechy – najcenniejsze z bakalii, wyjątkowo wartościowe i smaczne.

Dieta i trening na redukcję – ogólne zasady

Dieta oraz trening będą skuteczne, jeśli określimy cel i dostosujemy plan treningowy oraz menu do tego celu.

Plecaki, torby worki – praktycznie, stylowo, na każdą okazję

Plecaki i worki mody praktycznej – niebanalne, oryginalne i unikatowe

Jesienne skarby – papryka

Papryka jest zdrowa, kolorowa, smaczna, znajduje szerokie zastosowanie w kuchni

Jesienią warto wiedzieć jak wzmocnić odporność

Temat odporności jest szczególnie aktualny w sezonie jesienno – zimowym, kiedy wszędzie „grasują” wirusy i bakterie, pogoda jest niezbyt łaskawa i wydaje się, że wszyscy wokół są kaszlący i zakatarzeni. Wzmacnianie odporności staje się wówczas numerem jeden na liście priorytetów. Oczywiście na poprawę odporności nigdy nie jest za późno, ale tak naprawdę jest to kwestia pewnych nawyków, które powinny być naszą codziennością.

Czy wiemy co oznacza sformułowanie odporność?

Zgodnie z definicją odporność to zestaw mechanizmów, które uczestniczą w wytwarzaniu odpowiedzi odpornościowej, czyli czynnej i biernej ochrony organizmu przed czynnikami patogennymi (źródło: wikipedia). Jeśli reakcje układu immunologicznego nie są wystarczające mamy do czynienia z wyższą zachorowalnością i cięższym przebiegiem infekcji. Szczególnie w okresie zwiększonej podatności na stany zapalne i choroby dróg oddechowych, czyli właśnie teraz. Innymi słowy odporność jest to naturalna siła, którą posiada zdrowy organizm, wiadomo jednak, że na kondycję i stan naszych mechanizmów obronnych wpływa wiele czynników, nie wszystkie są niestety korzystne. Jesienią i zimą, kiedy aura jest niezbyty łaskawa, brakuje nam słońca i aktywności, skuteczność mechanizmów obronnych bardzo często spada. Dlatego warto znać skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności, które wbrew pozorom nie są jakąś wiedza tajemną i każdy może się do nich zastosować.

spacer

Jesienią szczególnie zadbajmy o wzmocnienie odporności

Jak wzmocnić odporność?

Działania stymulujące system obronny organizmu to praktycznie nasza codzienność, dotyczą tak oczywistych obszarów, jak sen, dieta, aktywność.

sen

Zdrowy sen to podstawa

Sen to zdrowie, sen to najlepszy kosmetyk… znamy różne powiedzenia na ten temat. Prawda jest taka, że udowodniono już bezpośredni wpływ snu na odporność organizmu, co jest dość logiczne – wypoczęty i regenerowany skutecznie broni się przed chorobotwórczymi drobnoustrojami.

Mawia się również, że w zdrowym ciele zdrowy duch. Dlatego jedną z odpowiedzi na pytanie „jak poprawić odporność” jest aktywność fizyczna. Może być to zarówno uprawianie ulubionej dyscypliny sportu (rower, bieganie, pływanie), fitness czy siłownia, jak również spacery. Ważne, aby ćwiczyć czy spacerować systematycznie, przy okazji spacerów można również hartować organizm. W domu zrobimy to stosując np. naprzemiennie zimny i ciepły natrysk.

Dla zdrowia i wzmocnienia odporności należy bezwzględnie zrezygnować z używek. Kawa, alkohol, nikotyna to wrogowie naszego układu immunologicznego. Warto wiedzieć, że spożycie alkoholu może obniżyć naszą odporność nawet na całą dobę. Już jeden papieros sprawia, że funkcje obronne rzęsek nabłonka górnych dróg oddechowych, zostają czasowo porażone.

dieta

Bogata i zróżnicowana dieta dla poprawy opdporności

Jesteś tym, co jesz,  a zatem dieta ma kluczowy wpływ na poprawę odporności. W codziennym menu powinny znaleźć się m.in.:

  • warzywa i owoce bogate w antyoksydanty, witaminy i mikroelementy (np. marchew, szpinak, brokuły, pomidory, papryka czerwona, cytrusy, porzeczki i truskawki),
  • czosnek i cebula uznawane za pogromców bakterii i wirusów, jednocześnie stymulują siły obronne organizmu,
  • orzechy i ziarna – cenne źródło minerałów, witamin i zdrowych tłuszczów,
  • kiszonki – wciąż niedoceniane, a są źródłem naturalnych probiotyków zapewniających zdrowe jelita, a przecież wiadomo, że odporność zaczyna się w… jelitach; smaczne kwaszonki hamują też rozwój patogenów i przyspieszają procesy zdrowienia,
  • jogurt naturalny to kolejne źródło zdrowych bakterii, pobudzają one również aktywność białych ciałek krwi,
  • miód, a szczególnie manuka, działa antybakteryjnie zwłaszcza w przypadku chorób górnych dróg oddechowych.

Składniki wzmacniające odporność organizmu

Zarówno w diecie, jak i w przypadku zalecanej w tym okresie suplementacji, należy pamiętać o pewnych składnikach, nieodzownych w procesie poprawiania odporności. Są to np.:

  • witaminy wzmacniające odporność – witamina D to jeden z naszych jesienno – zimowych niedoborów, brakuje nam bowiem słońca i świeżego powietrza. tymczasem jej brak to spadek odporności ze względu na obniżenie aktywności limfocytów. W diecie i suplementach powinna znaleźć się również odpowiednia dawka witaminy C pobudzającej produkcję interferonu, który zwalcza zarazki. Na układ odpornościowy pozytywnie wpływają także witamina B6, witamina E i witamina A stymulująca produkcję białych krwinek,
  • zdrowe tłuszcze – kwasy tłuszczowe omega 3 zawarte w suplementach, naturalnie występują w tłustych rybach morskich, orzechach i siemieniu; bardzo wartościowym rybim tłuszczem jest olej z rekina bogaty w alkiloglicerole i skwalen; warto też włączyć zdrowe tłuszcze roślinne, np. olej rzepakowy, oliwę z oliwek czy olej lniany.
  • ekstrakty roślinne i zioła – dla wzmacniania odporności szczególne zasługi mają m.in. żeń-szeń, jeżówka, spirulina, pelargonia afrykańska; warto sięgać też po olejki eteryczne np. sosnowy, tymiankowy czy eukaliptusowy.
pixabay.com

Zioła, ekstrakty roślinne – dla zdrowia

Brak odporności i stany obniżonej odporności

Obniżona odporność (przejściowo) i brak odporności to zupełnie różne kwestie. Z krótkotrwałymi problemami w tym zakresie mamy do czynienia głównie w okresach wyższej zachorowalności (np. jesienią i zimą). Mogą one wynikać również z osłabienia po innych chorobach, z przepracowania, przemęczenia, nieprawidłowej diety. Objawiają się przede wszystkim większą podatnością na częste infekcje, osłabieniem, zmęczeniem. Brak odporności, zaburzenia i niedobory w tym zakresie to poważne schorzenie, którym zajmuje się immunologia kliniczna. W tym przypadku odporność, czyli odpowiedź immunologiczna na patogeny, jest bardzo osłabiona albo całkiem zniesiona. Brak odporności może mieć charakter pierwotny (wrodzony) albo wtórny (nabyty).

Zdjęcia: pixabay.com

About The Author

Reply