Garnki Philipiak – smacznie, ekonomicznie i na zdrowie

Wysokiej klasy garnki ze stali chirurgicznej – gotowanie zdrowe, smaczne i ekonomiczne

Będzie się działo, czyli trendy na wiosnę i lato 2020

Za oknami kombinacja listopada i zimy, a przed nami trendy na wiosnę i lato 2020

Dobre tłuszcze, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe

Dobre tłuszcze zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które mają dobroczynny wpływ na nasz organizm.

Kostka brukowa – zalety i układanie

Wśród wielu zalet kostki brukowej na szczególną uwagę zasługują jej trwałość i wytrzymałość oraz walory estetyczne

poczdam

Studia zagranicą? Może uniwersytet i akademik w Poczdamie?

Kwestię zamieszkania na czas studiów rozwiązuje Basecamp – akademik w Poczdamie

Zapach idealny – jak wybrać perfumy?

Warto wiedzieć więcej o zapachach, o tym jak wybrać perfumy, jakie są ich rodzaje

Warto jeździć na łyżwach!

Jazda na łyżwach poprawia nie tylko kondycję czy figurę, ale także wpływa dobroczynnie na samopoczucie

Stłuszczenie wątroby – przyczyny, dieta i leczenie

Stłuszczenie wątroby występuje u ok. 20-25% Polaków, z czego 10-15% zmaga się niealkoholowym stłuszczeniem wątroby

Kurkuma – w kuchni, kosmetyczce i dla zdrowia

Kurkuma – od wieków ceniona za dobroczynny wpływ na zdrowie i urodę

Łysienie androgenowe – specyfika, pielęgnacja

Podstawą pielęgnacji jest odpowiedni szampon do włosów wypadających.

Moje lato smakuje arbuzem

Jeśli chodzi o typowe rozkosze podniebienie dla wielu moich znajomych lato to przede wszystkim wszelkie wariacje na temat deserów lodowych. Od lodów na patyku aż po wykwintne kolorowe lodowe dzieła sztuki w eleganckich pucharkach. A dla mnie lato to przede wszystkim ARBUZ. Pachnący, soczysty, słodki, najlepszy!

arbuz sh2

Wszyscy lubią arbuza!

Wartościowy, smaczny, zdrowy
Dla wszystkich sceptyków, którzy uważają, że arbuz to słodka woda i pestki, podrzucam garść informacji i staję w obronie mojego ulubionego letniego owocu. Jak się okazuje jest to zdecydowanie niedoceniany przysmak, szczególnie pod względem wartości i pozytywnego działania na nasz organizm. Przede wszystkim latem doceńmy fakt, że arbuz to aż 92% wody, a zatem zapewnia smaczne i zdrowe nawodnienie organizmu. Zawiera niewielką ilość witamin i składników mineralnych, natomiast jest nieocenionym źródłem przeciwutleniaczy (likopen, beta-karoten, luteina, zeaksantyna, kryptoksantyna). Działa moczopędnie, czyli usprawnia pracę nerek, a także wspiera przemianę materii (cudowna informacja dla osób dbających o linię, na diecie odchudzającej).

arbuz woda

Gasi pragnienie i zawiera wiele cennych substancji

Co nam daje rozkoszowanie się słodkim arbuzem?
Warto wiedzieć, że w arbuzie zawarte są substancje (karotenoidy, cytrulina) wpływające na poziom trójglicerydów we krwi, co reguluje ciśnienie i wspiera profilaktykę chorób serca. Zawarta w arbuzie L-cytrulina działa dobroczynnie na naczynia tętnicze. Zapewne wielu panów ucieszy fakt, że cytrulina może również zwiększać… popęd seksualny. Według badań już sześć plasterków arbuza działa podobnie jak słynna niebieska tabletka!
Po arbuza powinny sięgać także osoby uprawiające sport, ponieważ wspomniana cytrulina rozszerza światło naczyń krwionośnych wywołując efekt tzw. pompy mięśniowej, czyli zwiększa objętość mięśni w czasie treningu. Dzięki temu możemy ćwiczyć intensywniej i szybciej się regenerujemy.
Arbuz zalecany jest także dla pięknej, młodej skóry – zawiera przeciwutleniacze, a te jak wiadomo opóźniają procesy starzenia się skóry. W arbuzie mamy nie tylko likopen, ale znane z kosmetyków witaminę A i witaminę C.

sałatka z fetą

Sałatki arbuzowe – idealne na lato

Przysmaki z arbuzem w roli głównej
Arbuz smakuje doskonale pokrojony i zajadany bez żadnych dodatków. Niemniej jednak warto wiedzieć, że jest również bazą do wielu interesujących dań. Deserowych, słodkich i naprawdę oryginalnych – wytrawnych, a nawet pikantnych.
Ja polecam np. arbuzową salsę, która jest idealnym dodatkiem do mięs, tortilli, grzanek czy chipsów. Jest lekką, pyszną alternatywą dla ciężkich sosów i dipów. Wystarczy wymieszać pokrojone składniki – arbuza, ogórka świeżego, czerwoną cebulę, małą papryczkę jalapeno. Zalewamy to sokiem z limonki i sosem sojowym. Można dodać świeżą miętę albo pikantny, starty imbir.
Klasycznym daniem są sałatki z arbuza. Mogą być to typowe owocowe dania lub wariacje z bardziej zdecydowanymi smakami. Moim przysmakiem jest np. sałatka z serem feta. Arbuza kroimy w dość duże kawałki, dodajemy pokrojoną fetę, melon, czerwoną cebulkę, awokado i świeżą miętę. Doprawiamy sosem balsamicznym i pieprzem. Palce lizać!
Ciekawostką jest arbuz grillowany. Najpierw należy przygotować marynatę – sok z 2 cytryn, 2 łyżki miodu, 2 łyżeczki wody, trochę skórki z cytryny sól, pieprz cayenne. Plastry z ok. 1,5 kilograma arbuza traktujemy marynatą i pieczemy króciutko na grillu (około 2 minut po każdej stronie).

salsa z arbuza

Salsa z arbuza – uwielbiamy!

Oczywiście pomysłów na wykorzystanie arbuza jest wiele – sałatki, koktajle, chłodniki, lody, serniczki na zimno. Do wyboru, smaku i koloru! A na koniec wisienka na arbuzowym torcie – watermelon (arbuz) „zagrał” w moim ulubionym filmie („Dirty Dancing”) 🙂

 

Zdjęcia: Shutterstock
Film: Youtube

About The Author

Reply