Garnki Philipiak – smacznie, ekonomicznie i na zdrowie

Wysokiej klasy garnki ze stali chirurgicznej – gotowanie zdrowe, smaczne i ekonomiczne

Będzie się działo, czyli trendy na wiosnę i lato 2020

Za oknami kombinacja listopada i zimy, a przed nami trendy na wiosnę i lato 2020

Dobre tłuszcze, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe

Dobre tłuszcze zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które mają dobroczynny wpływ na nasz organizm.

Kostka brukowa – zalety i układanie

Wśród wielu zalet kostki brukowej na szczególną uwagę zasługują jej trwałość i wytrzymałość oraz walory estetyczne

poczdam

Studia zagranicą? Może uniwersytet i akademik w Poczdamie?

Kwestię zamieszkania na czas studiów rozwiązuje Basecamp – akademik w Poczdamie

Zapach idealny – jak wybrać perfumy?

Warto wiedzieć więcej o zapachach, o tym jak wybrać perfumy, jakie są ich rodzaje

Warto jeździć na łyżwach!

Jazda na łyżwach poprawia nie tylko kondycję czy figurę, ale także wpływa dobroczynnie na samopoczucie

Stłuszczenie wątroby – przyczyny, dieta i leczenie

Stłuszczenie wątroby występuje u ok. 20-25% Polaków, z czego 10-15% zmaga się niealkoholowym stłuszczeniem wątroby

Kurkuma – w kuchni, kosmetyczce i dla zdrowia

Kurkuma – od wieków ceniona za dobroczynny wpływ na zdrowie i urodę

Łysienie androgenowe – specyfika, pielęgnacja

Podstawą pielęgnacji jest odpowiedni szampon do włosów wypadających.

Menopauza – zdrowa dieta ma znaczenie

Menopauza kojarzy się z pewnymi niedogodnościami, wahaniami nastroju, nie można także pominąć innego istotnego aspektu, jakim jest towarzyszący jej często przyrost masy ciała. Statystyki mówią wręcz o tym, że po menopauzie ilość kobiet z nadwagą oraz otyłością rośnie nawet dwukrotnie. Warto wiedzieć dlaczego i jak temu zapobiegać. Pamiętajmy, że nadmiar kilogramów to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim zdrowia.

Dlaczego tyjemy w czasie menopauzy

Jednym z istotnych czynników odpowiedzialnych za przyrost masy ciała są zmiany hormonalne, które sprzyjają przybieraniu na wadze, a także wpływają na niekorzystny rozkład tkanki tłuszczowej. U młodszych kobiet nadmiar tłuszczu odkłada się z reguły w okolicy bioder, ud oraz pośladków. W okresie menopauzy tkanka tłuszczowa umiejscawia się głównie w okolicach brzucha. Jest to o tyle istotne, że otyłość brzuszna jest o wiele bardziej niebezpieczna dla zdrowia. Sprzyja m.in. rozwojowi cukrzycy typu 2, chorobie niedokrwiennej serca, miażdżycy.

babcia

W menopauzie tkanka tłuszczowa odkłada się głownie w okolicach brzucha

Za nadmiar kilogramów u kobiet dojrzałych odpowiadają też błędy dietetyczne, zbyt kaloryczna dieta oraz brak aktywności fizycznej. Nie zapominajmy, że wraz z upływem lat spada podstawowa przemiana materii, dlatego nawet utrzymując tę samą aktywność fizyczną trzeba liczyć się z przyrostem wagi. Tymczasem wiele kobiet w czasie menopauzy przestaje pracować, nie uprawia sportów, a dieta pozostawia wiele do życzenia.

Podstawowe błędy dietetyczne

Niestety w menu dojrzałych kobiet bardzo często dominują tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. W diecie jest za dużo mięsa, słodyczy i wyjątkowo niezdrowych tłuszczy trans obecnych w wielu produktach cukierniczych i twardych margarynach używanych m.in. do wypieków. Według badań jadłospis kobiet w okresie menopauzy jest ubogi w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik pokarmowy, a obfituje w białko zwierzęce. Błędem jest też spożywanie posiłków nieregularnie, najczęściej trzech i to dość pokaźnych. Późne, ciężkie kolacje i przewaga smażonych dań – to kolejne kulinarne grzeszki dojrzałych kobiet.

obiad

Za dużo mięsa i tłuszczów zwierzęcych w diecie

Zdrowa dieta w menopauzie

Jedzenie musi być smaczne, ale też zdrowe. Dojrzała dieta ma smakować, ale także sprzyjać profilaktyce chorób serca i cukrzycy oraz otyłości. Powinna zawierać 5 pełnowartościowych posiłków zjadanych mniej więcej co 3 godziny. Nie może w niej zabraknąć pełnoziarnistych produktów zbożowych (ciemne pieczywo, ryż, kasze). Chudy nabiał, np. jogurty naturalne, twaróg zamiast niezdrowych, zbyt słonych i tłustych wędlin. Oczywiście warzywa, owoce  (w rozsądnych ilościach – zawierając fruktozę). Do menu w czasie menopauzy należy wprowadzić ryby oraz inne źródła zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3 (np. oleje roślinne, pestki, orzechy).

śnaidanie

Śniadanie – lekkie, pożywne, bogate w błonnik

Dieta w menopauzie powinna być bogata w błonnik, witaminy, produkty o niskim indeksie glikemicznym, jak najmniej przetworzone. Unikamy smażenia, a zalecaną formą obróbki termicznej jest gotowanie, parowanie, duszenie i pieczenie bez tłuszczu.

W zdrowym menu kobiety dojrzałej ważne miejsce zajmują warzywa strączkowe ze względu na działanie fitoestrogenów, w które bardzo bogata jest np. soja. Dzięki temu można znacznie redukować uciążliwe objawy menopauzy (np. wahania nastrojów, uderzenia gorąca, większe ryzyko osteoporozy). Fitoestrogeny ograniczają też produkcję tkanki tłuszczowej, a zatem pomagają zapobiegać nadwadze.

Zdjęcia:  pixabay.com

About The Author

Reply