Menopauza – zdrowa dieta ma znaczenie

Menopauza kojarzy się z pewnymi niedogodnościami, towarzyszy jej często przyrost masy ciała

Nasiona chia – samo zdrowie

Nasiona chia to źródło cennych kwasów tłuszczowych, białka, wapnia, fosforu oraz błonnika.

Dżinsowa rewolucja – modne jeansy, nowe kolory i fasony

Wielki renesans spranego jeansu, marmurków, a pas naszych ulubionych spodni wędruje do góry

Makijaż ślubny – to warto wiedzieć!

Wyjątkowy makijaż ślubny rożni się od codziennego czy wykonywanego na tzw. wyjścia, imprezy.

Wiosna i lato na głowie – modne odcienie blondu

Jakie odcienie blond będą modne wiosną i latem?

Domino’s – włoska pizza na Pradze, Ursynowie… wszędzie

Dzięki Domino’s w Warszawie zjemy pizzę na Pradze, Bemowie… w centrum i na przedmieściach

Wielkanocne tradycje

Warto zatem znać tradycje wielkanocne i nie kojarzyć świąt tylko z wydatkami i suto zastawionym stołem

Powrót Mary Jane– grzeczne czółenka znów modne!

Mary Jane to dziś klasyk, obuwie mocno osadzone w stylistyce retro

Frytkownica na gorące powietrze i marzenie o beztłuszczowych frytkach

Pyszne frytki bez tłuszczu przygotujemy w frytkownicy na gorące powietrze.

Co to jest rolowanie? Spraw sobie roller!

Rolowanie to metoda masażu, którą każdy może zastosować we własnym zakresie

Menopauza – zdrowa dieta ma znaczenie

Menopauza kojarzy się z pewnymi niedogodnościami, wahaniami nastroju, nie można także pominąć innego istotnego aspektu, jakim jest towarzyszący jej często przyrost masy ciała. Statystyki mówią wręcz o tym, że po menopauzie ilość kobiet z nadwagą oraz otyłością rośnie nawet dwukrotnie. Warto wiedzieć dlaczego i jak temu zapobiegać. Pamiętajmy, że nadmiar kilogramów to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim zdrowia.

Dlaczego tyjemy w czasie menopauzy

Jednym z istotnych czynników odpowiedzialnych za przyrost masy ciała są zmiany hormonalne, które sprzyjają przybieraniu na wadze, a także wpływają na niekorzystny rozkład tkanki tłuszczowej. U młodszych kobiet nadmiar tłuszczu odkłada się z reguły w okolicy bioder, ud oraz pośladków. W okresie menopauzy tkanka tłuszczowa umiejscawia się głównie w okolicach brzucha. Jest to o tyle istotne, że otyłość brzuszna jest o wiele bardziej niebezpieczna dla zdrowia. Sprzyja m.in. rozwojowi cukrzycy typu 2, chorobie niedokrwiennej serca, miażdżycy.

babcia

W menopauzie tkanka tłuszczowa odkłada się głownie w okolicach brzucha

Za nadmiar kilogramów u kobiet dojrzałych odpowiadają też błędy dietetyczne, zbyt kaloryczna dieta oraz brak aktywności fizycznej. Nie zapominajmy, że wraz z upływem lat spada podstawowa przemiana materii, dlatego nawet utrzymując tę samą aktywność fizyczną trzeba liczyć się z przyrostem wagi. Tymczasem wiele kobiet w czasie menopauzy przestaje pracować, nie uprawia sportów, a dieta pozostawia wiele do życzenia.

Podstawowe błędy dietetyczne

Niestety w menu dojrzałych kobiet bardzo często dominują tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. W diecie jest za dużo mięsa, słodyczy i wyjątkowo niezdrowych tłuszczy trans obecnych w wielu produktach cukierniczych i twardych margarynach używanych m.in. do wypieków. Według badań jadłospis kobiet w okresie menopauzy jest ubogi w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik pokarmowy, a obfituje w białko zwierzęce. Błędem jest też spożywanie posiłków nieregularnie, najczęściej trzech i to dość pokaźnych. Późne, ciężkie kolacje i przewaga smażonych dań – to kolejne kulinarne grzeszki dojrzałych kobiet.

obiad

Za dużo mięsa i tłuszczów zwierzęcych w diecie

Zdrowa dieta w menopauzie

Jedzenie musi być smaczne, ale też zdrowe. Dojrzała dieta ma smakować, ale także sprzyjać profilaktyce chorób serca i cukrzycy oraz otyłości. Powinna zawierać 5 pełnowartościowych posiłków zjadanych mniej więcej co 3 godziny. Nie może w niej zabraknąć pełnoziarnistych produktów zbożowych (ciemne pieczywo, ryż, kasze). Chudy nabiał, np. jogurty naturalne, twaróg zamiast niezdrowych, zbyt słonych i tłustych wędlin. Oczywiście warzywa, owoce  (w rozsądnych ilościach – zawierając fruktozę). Do menu w czasie menopauzy należy wprowadzić ryby oraz inne źródła zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3 (np. oleje roślinne, pestki, orzechy).

śnaidanie

Śniadanie – lekkie, pożywne, bogate w błonnik

Dieta w menopauzie powinna być bogata w błonnik, witaminy, produkty o niskim indeksie glikemicznym, jak najmniej przetworzone. Unikamy smażenia, a zalecaną formą obróbki termicznej jest gotowanie, parowanie, duszenie i pieczenie bez tłuszczu.

W zdrowym menu kobiety dojrzałej ważne miejsce zajmują warzywa strączkowe ze względu na działanie fitoestrogenów, w które bardzo bogata jest np. soja. Dzięki temu można znacznie redukować uciążliwe objawy menopauzy (np. wahania nastrojów, uderzenia gorąca, większe ryzyko osteoporozy). Fitoestrogeny ograniczają też produkcję tkanki tłuszczowej, a zatem pomagają zapobiegać nadwadze.

Zdjęcia:  pixabay.com

About The Author

Reply