Pyszne pasztety – na śniadanie i od święta

Parafrazując słowa poety możemy z dumą powiedzieć, że Polacy nie gęsi i swoje pasztety mają

Przygotuj włosy do zimy

Sezon jesienno – zimowy bywa największym wyzwaniem dla włosów

Fosfolipidy – dlaczego są tak ważne dla wątroby

Pojęcia takie jak hepatocyty, fosfolipidy czy też funkcje wątroby, powinny być nam znane.

Jesień w parku – dla zdrowia i dla zabawy

Jesienny park zamiast telewizora i komputera!

Chroń skórę, sięgnij po Iwostin Solecrin

Wielbiciele opalania powinni wiedzieć, że słońce to nie samo dobro, może negatywnie wpływać na skórę i zagrażać zdrowiu

Ekologiczna żywność – postaw na zdrowie

Jakie wymagania musi spełniać zdrowe jedzenie, aby można było uznać je za wartościową żywność ekologiczną

Zdrowie pupila – pełnowartościowe karmy dla psów

Odpowiednio dobrane pełnowartościowe karmy dla psów zapewnią im zdrowie, kondycję, odporność, energię, oczywiście będą im także smakować.

Odparzenia pieluszkowe – jak im zapobiec i jak je leczyć

Skóra niemowląt jest delikatna, a odparzenia pieluszkowe spędzają sen z powiek najbardziej troskliwym mamom

Kondycja, wymarzona sylwetka i… skakanka

Skakanka to nie tylko spalanie kalorii, skacząc systematycznie pracujemy nad całym ciałem

Trendy jesienne – dla każdego coś… nowego

Trendy na sezon jesienny są wyjątkowo interesujące, charakterne i różnorodne

Czy można pokonać jesienne smutki?

Jesienne smutki, chandra, a nawet depresja. Zapewne wiele osób słyszy takie sformułowania, a także doświadcza typowych jesiennych stanów. Można powiedzieć, że gorsze samopoczucie, spadek sił, apatia to standardowe reakcje na to, co przynosi nam listopad i jesienna aura. W pewnym sensie jest to naturalna kolej rzeczy, po budzącej do życia wiośnie i aktywnym lecie, jesień to czas odpoczynku. Warto jednak zadbać o to, aby tzw. jesienna chandra nie zdominowała naszych dni. Bo wtedy trudno o regenerację i wyciszenie.

Wszyscy znamy jesienne nastroje
Większość z nas uskarża się na jesienne nastroje, zmęczenie, niewyspanie albo problemy ze snem. Coraz krótsze dni, mało słońca, szarugi nie nastrajają optymistycznie i może się wydawać, że nasz organizm dostraja się do smętnej, szarej aury za oknami. Nic dziwnego, że nie chce nam się rano wstawać, pracować, że unikamy kontaktów towarzyskich. Nie od dziś wiadomo, że na dobry nastrój ogromny wpływ ma pogoda i promienie słoneczne, których niestety w listopadzie mamy jak na lekarstwo. Warto jednak wiedzieć, że są pewne sposoby na jesienne smuteczki. Oczywiście nie ma jednej, uniwersalnej metody. Dla niektórych osób rozwiązaniem mogą być spotkania z przyjaciółmi czy aktywność fizyczna, innym wystarczy wieczór z dobrą książką…

sałatka

Zdrowa dieta – jeden ze sposobów na jesienne samopoczucie

Jesienią zadbajmy o dietę i kondycję
Zdrowe odżywianie to podstawa naszego samopoczucia. Jesień i zima to nie najlepszy okres na wprowadzanie restrykcyjnych, odchudzających diet, ale z drugiej strony nie należy sobie za bardzo sobie folgować, jeść ciężko i kalorycznie. Kiepskie samopoczucie powróci, kiedy latem nie zmieścimy się w ulubione jeansy. W naszym jesiennym menu na lepsze samopoczucie nie może zabraknąć warzyw, sezonowych owoców. Warto zastąpić czerwone mięso zdrowymi rybami. Sięgnijmy po olej lniany, orzechy, czyli po źródła zdrowych kwasów omega -3. Wprowadźmy również codzienny rytuał picia naparów ziołowych. Sprawdzą się np. herbatki z melisą, owocem głogu czy kwiatem lipy.
Aktywność fizyczna to kolejny patent na poprawę humoru, nie od dziś wiadomo, że wysiłek fizyczny uruchamia produkcję serotoniny zwanej hormonem szczęścia. A zatem jeśli tylko mamy okazję warto postawić na zdrowy ruch. Niekoniecznie musi być to od razu siłownia czy basen. Jeśli apatia i brak sił nie pozwalają na taki wysiłek, wystarczy spacer albo spokojne, domowe ćwiczenia – stretching, pilates itp.

na huśtawce

Aktywnie korzystajmy z jesiennego słońca.

Korzystajmy z jesiennego słońca
Zapewne wiele osób ze zdziwieniem przyjmie sugestię dotyczącą spacerowania. Wszak listopad nie słynie z pięknej pogody. Pamiętajmy jednak, że należy korzystać z każdego słonecznego dnia jesienią. To właśnie brak słońca jest jednym z głównych winowajców, jeśli chodzi o jesienną chandrę. Dlatego należy łapać promienie słoneczne, najlepiej w ruchu. Jak najdłużej i jak najczęściej przebywać w naturalnym świetle. O tym jak ważne jest światło świadczy fakt, iż osobom borykającym się ze znacznym spadkiem nastroju i sił, zaleca się leczenie światłem (fototerapię)

w kinie

Dobre kino, spotkanie z przyjaciółmi…

Co możesz zrobić dla siebie?
Praktycznie wszyscy i w każdej chwil możemy poprawić nastrój poprzez bardzo proste i skuteczne czynności, takie jak:
• spotkania ze znajomymi, rodziną – oderwanie od codzienności i wyrwanie się z domu,
• dobry film, książka – najlepiej optymistyczne, np. komedie,
• pomoc innym – nic tak nie poprawia nastroju i samopoczucia jak świadomość bycia potrzebnym,
• muzyka – łagodzi obyczaje, poprawia humor, zwiększa poziom dopaminy,
• otaczanie się kolorami – na przekór szarości, która dominuje w listopadzie, terapia kolorami zdecydowanie podnosi nastrój.

depresja

Nie bagatelizujemy stanów depresyjnych

Pamiętajmy o tym, że długo utrzymujący się stan obniżenia nastroju, może świadczyć o depresji, której absolutnie nie wolno lekceważyć. Objawy takie jak:
• zmęczenie,
• smutek,
• osłabienie popędu seksualnego
• gwałtowne zmiany masy ciała,
• problemy z koncentracją
• niechęć do wykonywania codziennych czynności
występujące długotrwale powinny bezwzględnie skłonić do wizyty u lekarza. Depresja (w tym depresja sezonowa) jest chorobą, z którą trudno poradzić sobie bez specjalistycznej pomocy.

About The Author

Reply