Prywatne akademiki w Łodzi – BaseCamp

Studenci wybierają nowoczesne, doskonale zaprojektowane prywatne akademiki w Łodzi

Kawa w domowych kosmetykach do włosów i ciała

Pozornie zbędne fusy z kawy warto wykorzystać w zabiegach pielęgnacyjnych

Spotkania i dania w Centrum Handlowym Młociny

Galeria Młociny to jedzenie – od wykwintnego, po kultowe dania fast food, od słodkości po zdrową kuchnię

Parafina – działanie lecznicze i kosmetyczne

Parafina ma szerokie zastosowanie w kosmetyce i w leczeniu różnych dolegliwości

Groprinosin dla dzieci – idealny na wirusy

W apteczce warto mieć lek na gorączkę, bolące gardło i przeciwwirusowy Groprinosin

Pierwsza miesiączka – o tym warto rozmawiać

Jednym z najistotniejszych etapów menarche jest pierwsza miesiączka u dziewczynek

Czas na jesienne trendy

Jesień nadejdzie i to już wkrótce, warto przyjrzeć się co wydarzy się w modzie jesienno – zimowej

Androgenowe wypadanie włosów – przyczyny i leczenie

Prawdziwą zmorą wielu mężczyzn jest łysienie na czubku głowy, którego przyczyną jest najczęściej androgenowe wypadanie włosów

Dojrzałe, starzejące się włosy – jak o nie zadbać?

Degeneracja włosów rozpoczyna się w okolicach 30 roku życia, początkowo nie dając widocznych objawów

Kotły grzewcze – wybór optymalnego rozwiązania

Kotły grzewcze powinny być jak najbardziej ekonomiczne, a także bezawaryjne i bezpieczne

Nasiona chia – samo zdrowie

Nasiona chia zaliczane są do tzw. żywności superfoods, czyli odznaczającej się dużą wartością oraz działaniem prozdrowotnym. Nic dziwnego – niepozorne ziarenka to m.in. źródło cennych kwasów tłuszczowych, białka, wapnia oraz błonnika.

Niepozorne i cenne nasiona chia

Nasiona chia, czyli szałwii hiszpańskiej, były cenione za pozytywny wpływ na zdrowie przez azteckie plemiona w środkowym Meksyku, stanowiąc obok fasoli i kukurydzy trzecie bogactwo w tym regionie. Obecnie, na fali ogromnego zainteresowania żywnością funkcjonalną, superfoods, nasiona chia stanowią jeden z wyjątkowo popularnych dodatków w kuchni standardowej, ale też wegańskiej. Trudno się dziwić, skoro zostawiają daleko w tyle takie produkty jak mleko (jeśli chodzi o wapń) czy łosoś w kategorii – zawartość cennych kwasów tłuszczowych. Dostarczają także więcej żelaza niż szpinak. Oczywiście wpływ chia na nasze zdrowie może być dzięki temu nie do przecenienia.

chia

Niepozorne nasionka chia – samo zdrowie

Chia – wsparcie profilaktyki i leczenia nowotworów

Nasiona szałwii hiszpańskiej są najbogatszym źródłem kwasów ALA, które współuczestniczą w niszczeniu linii komórkowych odpowiedzialnych za choroby nowotworowe piersi, szyjki macicy. Jednocześnie nie uszkadzają zdrowych komórek. Należy jednak zachować ostrożność, ponieważ kwas ALA może też zwiększać prawdopodobieństwo zachorowania na raka prostaty.

Nasiona chia – bogactwo kwasów Omega-3

Warto wiedzieć, że olej z nasion chia aż w 63% składa się z cennych kwasów tłuszczowych Omega-3. Wspierają one pracę mózgu, ułatwiają przyswajanie, naukę, poprawiają pamięć i koncentrację. Kwasy Omega-3 wspomagają także prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, wyciszają, mogą też łagodzić stany depresyjne. Zawartość kwasów Omega-3 to także ważny czynnik profilaktyki demencji u osób starszych, pomagają zachować dobry wzrok i zapobiegać zwyrodnieniom plamki żółtej. Kwasy Omega-3 są niezbędne w diecie kobiet w ciąży.

koktajl

Chia – profilaktycznie i leczniczo

Chia i zdrowe serce

Dzięki wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych nasiona chia mają dobroczynny wpływ na układ sercowo – naczyniowy. Jako cenne źródło błonnika pomagają obniżać poziom złego cholesterolu i poprawiają wskaźnik dobrego. Bogate w potas nasiona chia sprzyjają też utrzymaniu prawidłowego ciśnienia tętniczego. Pracę serca wspierają też zawarte w szałwii hiszpańskiej pierwiastki – magnez, wapń i sód

Błonnik w nasionach chia

Jeśli chodzi o zawartość tego składnika, chia ustępują tylko otrębom. O tym, że błonnik ma pozytywny wpływ na procesy trawienne wiedzą chyba wszyscy. Ze względu na to, że nasiona chia to aż 34,4 g błonnika na 100g, należy je spożywać, ale w rozsądnych ilościach. Zaleca się je także w profilaktyce i w diecie cukrzycowej.

pudding

Chia w diecie wegańskiej i wegetariańskiej

Weganie powinni sięgać po nasiona chia

Przede wszystkim stanowią one źródło białka i to bardzo cennego. Zawartość na poziomie 16,54g/100g to nie wszystko. Małe nasionka zawierają aż 91 ze 100 aminokwasów, a zatem są wręcz niezbędne w diecie wegan oraz osób aktywnych fizycznie.

Na tym nie koniec – chia sa bogate w wapń, pierwiastek nieodzowny dla zdrowych, mocnych kości. W 100 g nasion mamy aż 631 mg wapnia, czyli o wiele więcej niż w szklance mleka. Na dobrą kondycję kości wpływa też wysoka zawartość fosforu.

Nasiona chia w kuchni

Możemy po prostu dodawać je do owsianki,  musli, jogurtów, sałatek i wypieków. Namoczone stanowią zdrowy naturalny zagęszczacz do zup i sosów. Olej z nasion chia jest idealny do sałatek, nie należy jednak poddawać go obróbce termicznej, ponieważ utraci większość składników odżywczych i cennych właściwości.

chlebek

Nasiona chia idealne również do wypieków

Zdjęcia: pixabay.com

About The Author

Reply