Czy znasz WAS – syndrom stresu weekendowego?

WAS, czyli syndrom stresu weekendowego, jest swoistym znakiem dzisiejszych zabieganych czasów i życia w pośpiechu

Matcha – samo zdrowie, wyborny smak i aromat

Pisząc o zdrowej żywności i produktach superfood nie można pominąć herbaty nad herbatami, jaką jest matcha

Inhalacje – na przeziębienie, katar i chore zatoki

Inhalacje – na przeziębienie, uporczywy kaszel, katar, problemy z zatokami i efektywną aplikację leków

piegowata

Znajdź swój sposób na piegi

Poznaj swój sposób na piegi – na ich zamaskowanie, ukrycie, a nawet usunięcie

Lato 2019 – wybierz modny kostium kąpielowy

Sezon letni to czas na uzupełnienie garderoby, a jej nieodzownym elementem jest oczywiście kostium kąpielowy.

Truskawki – na powitanie lata!

Truskawki to nasze ulubione owoce, są naprawdę bardzo zdrowe, smaczne i mają wyjątkowo mało kalorii

Małe torebki – modne i kobiece

Wdzięk, kobiecość i elegancja to małe torebki, które w tym sezonie są bardzo modne

Jak odżywić włosy po farbowaniu?

Szukamy odpowiedzi na pytanie – jak odżywić włosy po farbowaniu, zwłaszcza, kiedy zaczynają wypadać.

Menopauza – zdrowa dieta ma znaczenie

Menopauza kojarzy się z pewnymi niedogodnościami, towarzyszy jej często przyrost masy ciała

Nasiona chia – samo zdrowie

Nasiona chia to źródło cennych kwasów tłuszczowych, białka, wapnia, fosforu oraz błonnika.

Nasiona chia – samo zdrowie

Nasiona chia zaliczane są do tzw. żywności superfoods, czyli odznaczającej się dużą wartością oraz działaniem prozdrowotnym. Nic dziwnego – niepozorne ziarenka to m.in. źródło cennych kwasów tłuszczowych, białka, wapnia oraz błonnika.

Niepozorne i cenne nasiona chia

Nasiona chia, czyli szałwii hiszpańskiej, były cenione za pozytywny wpływ na zdrowie przez azteckie plemiona w środkowym Meksyku, stanowiąc obok fasoli i kukurydzy trzecie bogactwo w tym regionie. Obecnie, na fali ogromnego zainteresowania żywnością funkcjonalną, superfoods, nasiona chia stanowią jeden z wyjątkowo popularnych dodatków w kuchni standardowej, ale też wegańskiej. Trudno się dziwić, skoro zostawiają daleko w tyle takie produkty jak mleko (jeśli chodzi o wapń) czy łosoś w kategorii – zawartość cennych kwasów tłuszczowych. Dostarczają także więcej żelaza niż szpinak. Oczywiście wpływ chia na nasze zdrowie może być dzięki temu nie do przecenienia.

chia

Niepozorne nasionka chia – samo zdrowie

Chia – wsparcie profilaktyki i leczenia nowotworów

Nasiona szałwii hiszpańskiej są najbogatszym źródłem kwasów ALA, które współuczestniczą w niszczeniu linii komórkowych odpowiedzialnych za choroby nowotworowe piersi, szyjki macicy. Jednocześnie nie uszkadzają zdrowych komórek. Należy jednak zachować ostrożność, ponieważ kwas ALA może też zwiększać prawdopodobieństwo zachorowania na raka prostaty.

Nasiona chia – bogactwo kwasów Omega-3

Warto wiedzieć, że olej z nasion chia aż w 63% składa się z cennych kwasów tłuszczowych Omega-3. Wspierają one pracę mózgu, ułatwiają przyswajanie, naukę, poprawiają pamięć i koncentrację. Kwasy Omega-3 wspomagają także prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, wyciszają, mogą też łagodzić stany depresyjne. Zawartość kwasów Omega-3 to także ważny czynnik profilaktyki demencji u osób starszych, pomagają zachować dobry wzrok i zapobiegać zwyrodnieniom plamki żółtej. Kwasy Omega-3 są niezbędne w diecie kobiet w ciąży.

koktajl

Chia – profilaktycznie i leczniczo

Chia i zdrowe serce

Dzięki wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych nasiona chia mają dobroczynny wpływ na układ sercowo – naczyniowy. Jako cenne źródło błonnika pomagają obniżać poziom złego cholesterolu i poprawiają wskaźnik dobrego. Bogate w potas nasiona chia sprzyjają też utrzymaniu prawidłowego ciśnienia tętniczego. Pracę serca wspierają też zawarte w szałwii hiszpańskiej pierwiastki – magnez, wapń i sód

Błonnik w nasionach chia

Jeśli chodzi o zawartość tego składnika, chia ustępują tylko otrębom. O tym, że błonnik ma pozytywny wpływ na procesy trawienne wiedzą chyba wszyscy. Ze względu na to, że nasiona chia to aż 34,4 g błonnika na 100g, należy je spożywać, ale w rozsądnych ilościach. Zaleca się je także w profilaktyce i w diecie cukrzycowej.

pudding

Chia w diecie wegańskiej i wegetariańskiej

Weganie powinni sięgać po nasiona chia

Przede wszystkim stanowią one źródło białka i to bardzo cennego. Zawartość na poziomie 16,54g/100g to nie wszystko. Małe nasionka zawierają aż 91 ze 100 aminokwasów, a zatem są wręcz niezbędne w diecie wegan oraz osób aktywnych fizycznie.

Na tym nie koniec – chia sa bogate w wapń, pierwiastek nieodzowny dla zdrowych, mocnych kości. W 100 g nasion mamy aż 631 mg wapnia, czyli o wiele więcej niż w szklance mleka. Na dobrą kondycję kości wpływa też wysoka zawartość fosforu.

Nasiona chia w kuchni

Możemy po prostu dodawać je do owsianki,  musli, jogurtów, sałatek i wypieków. Namoczone stanowią zdrowy naturalny zagęszczacz do zup i sosów. Olej z nasion chia jest idealny do sałatek, nie należy jednak poddawać go obróbce termicznej, ponieważ utraci większość składników odżywczych i cennych właściwości.

chlebek

Nasiona chia idealne również do wypieków

Zdjęcia: pixabay.com

About The Author

Reply