Witaminy w ciąży i w okresie karmienia piersią

Zbilansowana dieta oraz odpowiednia suplementacja mają zapewnić niezbędne składniki mineralne oraz witaminy w ciąży.

O rety przytyłam… czyli poświąteczny detoks

Poświąteczny detoks można zacząć od ożywczego koktajlu, który stymuluje metabolizm

Zrób to sam, czyli maseczki domowe

Domowe maseczki bazują głównie na tym, czego używamy w kuchni

Za pięć dwunasta, czyli maseczki przed Sylwestrem

Warto zastosować odpowiednie maseczki, dobrze dobrane mogą naprawdę zdziałać cuda

Ból w plecach, problemy z kręgosłupem – kto ich nie zna…?

Statystycznie co drugi Polak narzeka na problemy z kręgosłupem

Jak nie zwariować przed świętami? Jak się nimi cieszyć…

Przypomnij sobie dlaczego lubiłaś święta jako dziecko

Karp – nie tylko od święta

Karp, ryba jadana głównie podczas świąt, nie musi wcale być jedynie wigilijnym daniem

Skuteczny i przyswajalny magnez z witaminą B6

Magne B6 – optymalne połączenie magnezu z witaminą B6.

Cukrzyca u kota – jedna z częstszych chorób endokrynologicznych

Cukrzyca, według obowiązującej definicji WHO, jest chorobą (a właściwie grupą chorób o złożonej etiologii) związaną z niedostatecznym wytwarzaniem i/lub działaniem insuliny oraz stanami hiperglikemii. Cukrzyca pierwotna obejmuje typy 1 oraz 2. U kotów stwierdza się, że jest to jedna z najczęściej występujących chorób endokrynologicznych. Co więcej, liczba zachorowań kociaków na cukrzycę stale wzrasta. W latach 60. i 70. ubiegłego wieku, odsetek kotów zmagających się z cukrzycą wynosił jeden przypadek na 1500. Lata 90. to już jeden przypadek zachorowania, na 250 kotów. Cukrzyca u kota staje się zatem dużym problemem dotyczącym całej populacji. Co powoduje cukrzycę u kota? Zaburzenia funkcjonowania trzustki

Domowe sposoby i skuteczny syrop na kaszel dla dzieci

Skuteczne sposoby oraz dobry syrop na kaszel dla dzieci to swoisty niezbędnik każdego rodzica

Niezbędny kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

Tajemniczo brzmiąca nazwa acidum folicum to nic innego jak dość dobrze znany nam kwas foliowy. Większość z nas kojarzy go, poniekąd słusznie, z tzw. stanem błogosławionym, ponieważ zaleca się go praktycznie wszystkim przyszłym mamom. Warto jednak mieć na uwadze fakt, iż jest to substancja, po którą powinny sięgać nie tylko kobiety w ciąży. Niestety wciąż za mało wiemy na temat znaczenia kwasu foliowego dla funkcjonowania naszego organizmu.

Kwas foliowy dla mamy
Tak naprawdę wiemy przede wszystkim dlaczego należy zażywać kwas foliowy w ciąży. Niedobory tego związku w tym okresie mogą bowiem doprowadzić do poważnych zaburzeń rozwojowych płodu (wady cewy nerwowej). Dlatego zaleca się przyjmowanie preparatów zawierających acidum folicum, najlepiej w postaci zbilansowanego suplementu, takiego jak Folik. Na stronie internetowej http://www.swiadomemacierzynstwo.com/kwas_foliowy znajdziemy szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych preparatów, mamy bowiem trzy rodzaje suplementu:
• Folik – zapobiega niedoborom kwasu foliowego u kobiet przed poczęciem i we wczesnym okresie ciąży
• Folik Mama 1 trymestr – dla kobiet w pierwszym trymestrze ciąży – do 13. tygodnia ciąży,
• Folik Mama 2 i 3 trymestr i laktacja – dla kobiet w drugim i trzecim trymestrze – od 14. do 40. tygodnia ciąży oraz w okresie karmienia piersią.

ciaża dieta

Na ogół spożywamy niedostateczną dawkę kwasu foliowego

Suplementacja kwasu foliowego
Należy jednak pamiętać o tym, że kwas foliowy jest potrzebny nie tylko kobietom, które spodziewają się dziecka albo planują macierzyństwo. O tym jakie znaczenie dla organizmu człowieka ma acidum folicum czytamy m.in. http://okiemmamy.com.pl/niedobor-kwasu-foliowego-wiekszosc-nas-go/. Na pewno warto wiedzieć, że dobowe zapotrzebowanie na kwas foliowy w przypadku osoby dorosłej wynosi 100-180 mcg, w okresie ciąży około 400 mcg/24h) i w czasie karmienia piersią – około 500 mcg. Teoretycznie można dostarczyć kwas foliowy w zbilansowanych posiłkach, znajdziemy go m.in. w produktach pochodzenia zwierzęcego (w podrobach), jak i roślinnego (np. w drożdżach, orzechach i warzywach liściastych, soi, otrębach pszennych). Pamiętajmy jednak o tym, że mało kto może dziś z czystym sumieniem pochwalić się taką zdrową i dobrze skomponowaną dietą, ponadto kwas foliowy łatwo się utlenia i ulega zniszczeniu w czasie obróbki termicznej oraz pod wpływem światła słonecznego. A zatem suplementacja jest na ogół bardzo istotnym elementem profilaktyki wielu schorzeń i dolegliwości.

Dlaczego warto sięgnąć po kwas foliowy nie tylko w ciąży
Jak się okazuje acidum folicum ma ogromny wpływ na organizm i to nie tylko kobiet:
• reguluje wzrost i działanie komórek,
• pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu pokarmowego (np. poprzez udział w tworzeniu soków żołądkowych)
• pobudza procesy krwiotwórcze
• ma działanie przeciwnowotworowe
•bierze udział w powstawaniu serotoniny (działanie, uspakajające) i noradrenaliny (stymuluje aktywność organizmu), niedobór może być czynnikiem sprzyjającym rozwojowi depresji
• uczestniczy w metabolizmie homocysteiny, a więc redukuje ryzyko zamykania się tętnic, zwłaszcza u mężczyzn, czyli ogranicza zagrożenie zawałem czy udarem mózgu.
Jeśli chodzi o zalecanie kwasu foliowego w ciąży najistotniejsze jest:
• zapobieganie uszkodzeniom cewy nerwowej u płodu
• korzystny wpływ na masę i rozwój noworodka
• udział w zachowaniu kodu genetycznego
• udział w przekazywaniu cech dziedzicznych komórek oraz w ich podziale.

folik1

Folik 1 trymestr

folik

Folik

foilk 2 3

Folik 2 / 3 trymestr i laktacja

Nie bez powodu mówi się zatem o zapotrzebowaniu na suplementację, która zawsze powinna być uzupełnieniem zbilansowanej diety. Ważne jest również to, że na ogół spożywamy niedostateczną dawkę kwasu foliowego, a niedobory występują bardzo często. Profilaktycznie acidum folicum (np. Folik) powinna przyjmować każda kobieta, która rozpoczęła życie płciowe.

Zdjęcia: swiadomemacierzynstwo.com, shutterstock

 

 

About The Author

Reply