Dżinsowa rewolucja – modne jeansy, nowe kolory i fasony

Wielki renesans spranego jeansu, marmurków, a pas naszych ulubionych spodni wędruje do góry

Makijaż ślubny – to warto wiedzieć!

Wyjątkowy makijaż ślubny rożni się od codziennego czy wykonywanego na tzw. wyjścia, imprezy.

Wiosna i lato na głowie – modne odcienie blondu

Jakie odcienie blond będą modne wiosną i latem?

Domino’s – włoska pizza na Pradze, Ursynowie… wszędzie

Dzięki Domino’s w Warszawie zjemy pizzę na Pradze, Bemowie… w centrum i na przedmieściach

Wielkanocne tradycje

Warto zatem znać tradycje wielkanocne i nie kojarzyć świąt tylko z wydatkami i suto zastawionym stołem

Powrót Mary Jane– grzeczne czółenka znów modne!

Mary Jane to dziś klasyk, obuwie mocno osadzone w stylistyce retro

Frytkownica na gorące powietrze i marzenie o beztłuszczowych frytkach

Pyszne frytki bez tłuszczu przygotujemy w frytkownicy na gorące powietrze.

Co to jest rolowanie? Spraw sobie roller!

Rolowanie to metoda masażu, którą każdy może zastosować we własnym zakresie

Jak „rozważnie” pić alkohol i jak zwalczać kaca

Jak świat światem odpowiedź na odwieczne pytanie jak leczyć kaca, jest praktycznie na wagę złota

Chcesz schudnąć na wiosnę? Uważaj na zaburzenia odżywiania!

Do najczęściej diagnozowanych zaburzeń należą anoreksja, bulimia oraz ortoreksja.

Niezbędny kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

Tajemniczo brzmiąca nazwa acidum folicum to nic innego jak dość dobrze znany nam kwas foliowy. Większość z nas kojarzy go, poniekąd słusznie, z tzw. stanem błogosławionym, ponieważ zaleca się go praktycznie wszystkim przyszłym mamom. Warto jednak mieć na uwadze fakt, iż jest to substancja, po którą powinny sięgać nie tylko kobiety w ciąży. Niestety wciąż za mało wiemy na temat znaczenia kwasu foliowego dla funkcjonowania naszego organizmu.

Kwas foliowy dla mamy
Tak naprawdę wiemy przede wszystkim dlaczego należy zażywać kwas foliowy w ciąży. Niedobory tego związku w tym okresie mogą bowiem doprowadzić do poważnych zaburzeń rozwojowych płodu (wady cewy nerwowej). Dlatego zaleca się przyjmowanie preparatów zawierających acidum folicum, najlepiej w postaci zbilansowanego suplementu, takiego jak Folik. Na stronie internetowej http://www.swiadomemacierzynstwo.com/kwas_foliowy znajdziemy szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych preparatów, mamy bowiem trzy rodzaje suplementu:
• Folik – zapobiega niedoborom kwasu foliowego u kobiet przed poczęciem i we wczesnym okresie ciąży
• Folik Mama 1 trymestr – dla kobiet w pierwszym trymestrze ciąży – do 13. tygodnia ciąży,
• Folik Mama 2 i 3 trymestr i laktacja – dla kobiet w drugim i trzecim trymestrze – od 14. do 40. tygodnia ciąży oraz w okresie karmienia piersią.

ciaża dieta

Na ogół spożywamy niedostateczną dawkę kwasu foliowego

Suplementacja kwasu foliowego
Należy jednak pamiętać o tym, że kwas foliowy jest potrzebny nie tylko kobietom, które spodziewają się dziecka albo planują macierzyństwo. O tym jakie znaczenie dla organizmu człowieka ma acidum folicum czytamy m.in. http://okiemmamy.com.pl/niedobor-kwasu-foliowego-wiekszosc-nas-go/. Na pewno warto wiedzieć, że dobowe zapotrzebowanie na kwas foliowy w przypadku osoby dorosłej wynosi 100-180 mcg, w okresie ciąży około 400 mcg/24h) i w czasie karmienia piersią – około 500 mcg. Teoretycznie można dostarczyć kwas foliowy w zbilansowanych posiłkach, znajdziemy go m.in. w produktach pochodzenia zwierzęcego (w podrobach), jak i roślinnego (np. w drożdżach, orzechach i warzywach liściastych, soi, otrębach pszennych). Pamiętajmy jednak o tym, że mało kto może dziś z czystym sumieniem pochwalić się taką zdrową i dobrze skomponowaną dietą, ponadto kwas foliowy łatwo się utlenia i ulega zniszczeniu w czasie obróbki termicznej oraz pod wpływem światła słonecznego. A zatem suplementacja jest na ogół bardzo istotnym elementem profilaktyki wielu schorzeń i dolegliwości.

Dlaczego warto sięgnąć po kwas foliowy nie tylko w ciąży
Jak się okazuje acidum folicum ma ogromny wpływ na organizm i to nie tylko kobiet:
• reguluje wzrost i działanie komórek,
• pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu pokarmowego (np. poprzez udział w tworzeniu soków żołądkowych)
• pobudza procesy krwiotwórcze
• ma działanie przeciwnowotworowe
•bierze udział w powstawaniu serotoniny (działanie, uspakajające) i noradrenaliny (stymuluje aktywność organizmu), niedobór może być czynnikiem sprzyjającym rozwojowi depresji
• uczestniczy w metabolizmie homocysteiny, a więc redukuje ryzyko zamykania się tętnic, zwłaszcza u mężczyzn, czyli ogranicza zagrożenie zawałem czy udarem mózgu.
Jeśli chodzi o zalecanie kwasu foliowego w ciąży najistotniejsze jest:
• zapobieganie uszkodzeniom cewy nerwowej u płodu
• korzystny wpływ na masę i rozwój noworodka
• udział w zachowaniu kodu genetycznego
• udział w przekazywaniu cech dziedzicznych komórek oraz w ich podziale.

folik1

Folik 1 trymestr

folik

Folik

foilk 2 3

Folik 2 / 3 trymestr i laktacja

Nie bez powodu mówi się zatem o zapotrzebowaniu na suplementację, która zawsze powinna być uzupełnieniem zbilansowanej diety. Ważne jest również to, że na ogół spożywamy niedostateczną dawkę kwasu foliowego, a niedobory występują bardzo często. Profilaktycznie acidum folicum (np. Folik) powinna przyjmować każda kobieta, która rozpoczęła życie płciowe.

Zdjęcia: swiadomemacierzynstwo.com, shutterstock

 

 

About The Author

Reply