Zdrowie pupila – pełnowartościowe karmy dla psów

Odpowiednio dobrane pełnowartościowe karmy dla psów zapewnią im zdrowie, kondycję, odporność, energię, oczywiście będą im także smakować.

Odparzenia pieluszkowe – jak im zapobiec i jak je leczyć

Skóra niemowląt jest delikatna, a odparzenia pieluszkowe spędzają sen z powiek najbardziej troskliwym mamom

Kondycja, wymarzona sylwetka i… skakanka

Skakanka to nie tylko spalanie kalorii, skacząc systematycznie pracujemy nad całym ciałem

Trendy jesienne – dla każdego coś… nowego

Trendy na sezon jesienny są wyjątkowo interesujące, charakterne i różnorodne

A może staycation, czyli wakacje w domu?

Wiele osób wybiera raz na jakiś czas tzw. opcję staycation, czyli wakacje w domu

Efektywne ćwiczenia na mięśnie rąk dla kobiet

Kobiety po macoszemu traktują ćwiczenia na mięśnie rąk – ramiona, tricepsy i bicepsy.

Kultowe fasony sukienek – skorzystaj z wyprzedaży!

Warto wykorzystać okazję i kupić wymarzoną sukienkę, najbardziej modne i ponadczasowe fasony

Proteza zębowa, czyli jak się cieszyć „trzecimi zębami”

Proteza zębowa ratuje życie towarzyskie, przywraca swobodny, szczery uśmiech, poprawia samopoczucie.

Kapelusze słomkowe – nieodzowny letni dodatek

W tym sezonie królują kapelusze, najczęściej słomkowe, są stylowe, piękne, nadają wyjątkowy charakter stylizacji

Pizza Hut w Gdyni

Pizza Hut to doskonały przykład dobrego jedzenia – odpowiada tym samym, wysokim standardom na całym świecie

Niezbędny kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

Tajemniczo brzmiąca nazwa acidum folicum to nic innego jak dość dobrze znany nam kwas foliowy. Większość z nas kojarzy go, poniekąd słusznie, z tzw. stanem błogosławionym, ponieważ zaleca się go praktycznie wszystkim przyszłym mamom. Warto jednak mieć na uwadze fakt, iż jest to substancja, po którą powinny sięgać nie tylko kobiety w ciąży. Niestety wciąż za mało wiemy na temat znaczenia kwasu foliowego dla funkcjonowania naszego organizmu.

Kwas foliowy dla mamy
Tak naprawdę wiemy przede wszystkim dlaczego należy zażywać kwas foliowy w ciąży. Niedobory tego związku w tym okresie mogą bowiem doprowadzić do poważnych zaburzeń rozwojowych płodu (wady cewy nerwowej). Dlatego zaleca się przyjmowanie preparatów zawierających acidum folicum, najlepiej w postaci zbilansowanego suplementu, takiego jak Folik. Na stronie internetowej http://www.swiadomemacierzynstwo.com/kwas_foliowy znajdziemy szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych preparatów, mamy bowiem trzy rodzaje suplementu:
• Folik – zapobiega niedoborom kwasu foliowego u kobiet przed poczęciem i we wczesnym okresie ciąży
• Folik Mama 1 trymestr – dla kobiet w pierwszym trymestrze ciąży – do 13. tygodnia ciąży,
• Folik Mama 2 i 3 trymestr i laktacja – dla kobiet w drugim i trzecim trymestrze – od 14. do 40. tygodnia ciąży oraz w okresie karmienia piersią.

ciaża dieta

Na ogół spożywamy niedostateczną dawkę kwasu foliowego

Suplementacja kwasu foliowego
Należy jednak pamiętać o tym, że kwas foliowy jest potrzebny nie tylko kobietom, które spodziewają się dziecka albo planują macierzyństwo. O tym jakie znaczenie dla organizmu człowieka ma acidum folicum czytamy m.in. http://okiemmamy.com.pl/niedobor-kwasu-foliowego-wiekszosc-nas-go/. Na pewno warto wiedzieć, że dobowe zapotrzebowanie na kwas foliowy w przypadku osoby dorosłej wynosi 100-180 mcg, w okresie ciąży około 400 mcg/24h) i w czasie karmienia piersią – około 500 mcg. Teoretycznie można dostarczyć kwas foliowy w zbilansowanych posiłkach, znajdziemy go m.in. w produktach pochodzenia zwierzęcego (w podrobach), jak i roślinnego (np. w drożdżach, orzechach i warzywach liściastych, soi, otrębach pszennych). Pamiętajmy jednak o tym, że mało kto może dziś z czystym sumieniem pochwalić się taką zdrową i dobrze skomponowaną dietą, ponadto kwas foliowy łatwo się utlenia i ulega zniszczeniu w czasie obróbki termicznej oraz pod wpływem światła słonecznego. A zatem suplementacja jest na ogół bardzo istotnym elementem profilaktyki wielu schorzeń i dolegliwości.

Dlaczego warto sięgnąć po kwas foliowy nie tylko w ciąży
Jak się okazuje acidum folicum ma ogromny wpływ na organizm i to nie tylko kobiet:
• reguluje wzrost i działanie komórek,
• pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu pokarmowego (np. poprzez udział w tworzeniu soków żołądkowych)
• pobudza procesy krwiotwórcze
• ma działanie przeciwnowotworowe
•bierze udział w powstawaniu serotoniny (działanie, uspakajające) i noradrenaliny (stymuluje aktywność organizmu), niedobór może być czynnikiem sprzyjającym rozwojowi depresji
• uczestniczy w metabolizmie homocysteiny, a więc redukuje ryzyko zamykania się tętnic, zwłaszcza u mężczyzn, czyli ogranicza zagrożenie zawałem czy udarem mózgu.
Jeśli chodzi o zalecanie kwasu foliowego w ciąży najistotniejsze jest:
• zapobieganie uszkodzeniom cewy nerwowej u płodu
• korzystny wpływ na masę i rozwój noworodka
• udział w zachowaniu kodu genetycznego
• udział w przekazywaniu cech dziedzicznych komórek oraz w ich podziale.

folik1

Folik 1 trymestr

folik

Folik

foilk 2 3

Folik 2 / 3 trymestr i laktacja

Nie bez powodu mówi się zatem o zapotrzebowaniu na suplementację, która zawsze powinna być uzupełnieniem zbilansowanej diety. Ważne jest również to, że na ogół spożywamy niedostateczną dawkę kwasu foliowego, a niedobory występują bardzo często. Profilaktycznie acidum folicum (np. Folik) powinna przyjmować każda kobieta, która rozpoczęła życie płciowe.

Zdjęcia: swiadomemacierzynstwo.com, shutterstock

 

 

About The Author

Reply