Bolące stawy – reumatyzm i inne przyczyny

Najczęściej bolące stawy kojarzymy z reumatyzmem, ale to nie jedyna przyczyna takich dolegliwości.

Ból brzucha – gdzie boli i dlaczego

Ból brzucha to wyzwanie dla pacjenta i diagnostyki i jedna z najczęściej zgłaszanych dolegliwości

Pyszne pasztety – na śniadanie i od święta

Parafrazując słowa poety możemy z dumą powiedzieć, że Polacy nie gęsi i swoje pasztety mają

Przygotuj włosy do zimy

Sezon jesienno – zimowy bywa największym wyzwaniem dla włosów

Fosfolipidy – dlaczego są tak ważne dla wątroby

Pojęcia takie jak hepatocyty, fosfolipidy czy też funkcje wątroby, powinny być nam znane.

Jesień w parku – dla zdrowia i dla zabawy

Jesienny park zamiast telewizora i komputera!

Chroń skórę, sięgnij po Iwostin Solecrin

Wielbiciele opalania powinni wiedzieć, że słońce to nie samo dobro, może negatywnie wpływać na skórę i zagrażać zdrowiu

Ekologiczna żywność – postaw na zdrowie

Jakie wymagania musi spełniać zdrowe jedzenie, aby można było uznać je za wartościową żywność ekologiczną

Zdrowie pupila – pełnowartościowe karmy dla psów

Odpowiednio dobrane pełnowartościowe karmy dla psów zapewnią im zdrowie, kondycję, odporność, energię, oczywiście będą im także smakować.

Odparzenia pieluszkowe – jak im zapobiec i jak je leczyć

Skóra niemowląt jest delikatna, a odparzenia pieluszkowe spędzają sen z powiek najbardziej troskliwym mamom

Schudnę do wiosny – dieta

Święta minęły, przed nami długa, oby łagodna zima. Dla wielu osób oznacza to nowe kilogramy i centymetry, którym sprzyja zarówno świąteczne objadanie się, jak i długie zimowe wieczory przed telewizorem, w ulubionym fotelu i z przysmakami. A zatem już zawczasu postanowiłam, że nie dam się – nie tylko nie przytyję, ale wręcz schudnę do wiosny.

Dieta i ruch
Jak wiadomo kluczem do sukcesu jest połączenie zdrowego ruchu z niemniej zdrową dietą. Zacznę może od tego co na talerzu, choć na pewno nie jest to łatwiejsza część – pokusy są wszędzie, a zima zawsze kojarzy nam się z podjadaniem, gorącą czekolada w filiżance i mniejszą aktywnością fizyczną. Postanowiłam jednak podejść do zagadnienia rzetelnie i przygotowałam sobie podstawowe zasady, jeśli chodzi o dietę, która pozwoli mi zgubić to i owo tu i ówdzie, zanim nadejdzie wiosna i czas lekkich kreacji zdecydowanie bliżej ciała.

Te zasady warto znać
Nie odkryję Ameryki stwierdzeniem, że trzeba pić. Oczywiście wodę trzeba pić, a nie żadne kolorowe słodkie czy niby owocowe wynalazki. Tylko bezsmakowa woda nie zawiera kalorii, a jednocześnie sprzyja odchudzaniu, oczyszczaniu organizmu z toksyn. Warto wiedzieć, że szklanka wody wypita przed posiłkiem sprawi, że dużo szybciej poczujemy się syci.

woda

Woda to podstawa w zdrowej diecie

Należy także, nie tylko na czas diety, zrezygnować albo chociaż ograniczyć spożycie białego pieczywa czy makaronu. Ciemne, pełnoziarniste chleby, makaron, kasza zawierają bowiem węglowodany złożone, które są wchłaniane zdecydowanie wolniej. To także źródło błonnika, który stymuluje procesy trawienne i ogranicza przyswajanie tłuszczów.

Z tłuszczami oczywiście ostrożnie – unikamy mięs czy nabiału o wysokiej zawartości tłuszczu. Jeśli jemy mięso wybieramy chude rodzaje (np. indyk, kurczak, ryba). Istotny jest również sposób obróbki, wykluczamy smażenie w tłuszczu, zastępujemy je gotowaniem, pieczeniem, parowaniem. Zdrowe tłuszcze, takie jak czyste oleje i oliwy powinny znaleźć się w naszym menu.

obiad

Warzywa, chude mięso – gotowane, nie smażone

Jemy warzywa, dużo warzyw, najlepiej nie poddanych obróbce termicznej. Świeże warzywa wspierają przemianę materii. Są cennym źródłem witamin, minerałów i tak naprawdę powinny pojawiać się w każdym posiłku.

Ograniczamy do minimum słodycze, a najlepiej usuwamy je z naszej diety. Kiedy poczujemy ochotę na coś słodkiego, zamiast batonika zagryzamy jabłko, suszone śliwki albo ananasy bogate w bromelainę wspomagające procesy trawienne.

co jeść

Zdrowa dieta to mądre wybory, a nie głodówka

Pamiętajmy jednak, że dieta to nie głodzenie się, które nie rusza tłuszczyku, a może doprowadzić do strat tkanki mięśniowej. Najlepiej spożywać ok. 4 posiłków, niezbyt obfitych, pełnowartościowych i pożywnych
Zdrowo najedzeni nie zapominamy oczywiście o aktywności fizycznej, czyli o kolejnym niezbędnym elemencie wyzwania jakim jest schudnięcie do wiosny. Mamy tu wiele możliwości, ale od razu i na dobry początek możemy chodzić zamiast jeździć. Możemy spacerować z psem, koleżanką, sąsiadką, iść pieszo do pracy albo do domu. Warto zrezygnować z windy na rzecz schodów. No i oczywiście znajdźmy swoją ulubioną formę systematycznego ruchu, która będzie przyjemna i skuteczna… ale o tym następnym razem.

 

Zdjęcia: shutterstock

About The Author

Reply