Proteza zębowa, czyli jak się cieszyć „trzecimi zębami”

Proteza zębowa ratuje życie towarzyskie, przywraca swobodny, szczery uśmiech, poprawia samopoczucie.

Kapelusze słomkowe – nieodzowny letni dodatek

W tym sezonie królują kapelusze, najczęściej słomkowe, są stylowe, piękne, nadają wyjątkowy charakter stylizacji

Pizza Hut w Gdyni

Pizza Hut to doskonały przykład dobrego jedzenia – odpowiada tym samym, wysokim standardom na całym świecie

Znamiona na skórze – to warto wiedzieć

Znamiona na skórze mogą być prawie niezauważalne albo stanowić problem dla ich posiadacza

Wybierz najlepiej przyswajalny magnez w tabletkach

Warto sięgać po skuteczne preparaty, najlepiej przyswajalny magnez w tabletkach

Pryszcze, zaskórniki, trądzik – to także „dorosły problem”

Trądzik u dorosłych nie jest wcale zjawiskiem marginalnym.

SuperOwoc! Czereśnie – słodko i zdrowo

Rozkoszując się smakiem czereśni warto wiedzieć, że mają one kompleksowy i dobroczynny wpływ na nasze zdrowie.

Wrzody żołądka – objawy, przyczyny, charakterystyka

Choroba wrzodowa żołądka i jej objawy dotyczą statystycznie od 5 do 10% populacji

Kleszcz łąkowy, psi, pospolity… wszystkie groźne!

Jak atakuje kleszcz, jakie są rodzaje (np. kleszcz psi, kleszcz łąkowy czy… obrzeżek gołębień).

Dlaczego warto przesiąść się na rower

Oszczędność, czasu, poznawanie okolicy, proekologiczna postawa i coś dla ciała i dla ducha – warto wsiąść na rower

Warzywa i owoce – na zdrowie!

Warzywa i owoce powinny mieć stałe miejsce w codziennej diecie. Ich wpływ na nasze zdrowie może być różny i oceniamy go m.in. pod względem:
• wartości odżywczej
• kaloryczności
• zawartości cukrów prostych
• zawartości witamin i składników mineralnych
• zawartości błonnika pokarmowego.

dziecko i owoce

Owoce i warzywa są nieodzowne w naszej diecie

Wartość odżywcza to przede wszystkim białka, węglowodany, błonnik, minerały i witaminy. Najwięcej białka zapewniają suche nasiona soi, soczewica, groch i fasola biała. Owoce zawierają go znacznie mniej (bogatsze w białko są owoce suszone).

zielone warzywa

Zielone warzywa – zdrowe i niskokaloryczne

Węglowodany w przypadku warzyw i owoców decydują w dużej mierze o ich kaloryczności, stosujemy tu podział na 3 grupy:
• o wartości kalorycznej do 25 kcal, które można jeść praktycznie bez ograniczeń (np. brokuły, cebula, cykoria, grzyby, kalafior, kapusta kiszona, ogórki, papryka, pomidor, rzodkiewka, sałata, szparagi, szpinak)
• o wyższej wartości energetycznej i tu już trzeba liczyć kalorie (np. bób, brukselka, buraki, dynia, fasolka (strączki), groszek zielony, marchew, pietruszka)
• o wysokiej kaloryczności – np. soja, suszony groch, soczewica,
Spożycie owoców powinna też ograniczać zawartość cukrów prostych, zwracamy również uwagę na indeks glikemiczny (wybieramy te o IG<50)

owoce

Owoce mają więcej kalorii i węglowodanów

 

czyste owoce

Owoce jemy w rozsądnych ilościach

Jeśli chodzi o witaminy mamy następujący podział:
• warzywa i owoce z witaminą C – kapustne, pomidor, natka pietruszki, papryka i szpinak, oraz porzeczki, maliny, truskawki, poziomki, agrest, czarne jagody, truskawki, pomarańcze, cytryny, kiwi i grejpfruty.
• warzywa i owoce z beta-karotenem – natka pietruszki, marchew, szpinak, sałata, pomidory, dynia i morele
• inne owoce i warzywa oraz ziemniaki.

warzywa

Warzywa to źródło witamin, minerałów i błonnika

Błonnik zawierają głównie suche nasiona roślin strączkowych, brukselka, kapusta, brokuły, zielony groszek, porzeczki, jeżyny, maliny oraz suszone morele i śliwki.

Zdęecia: shutterstock, pixabay

About The Author

Reply