Jak się robi sushi – to wcale nie jest takie trudne

Jak się robi sushi? Wbrew pozorom nie jest to wcale takie trudne.

Domowe sposoby na spierzchnięte usta

Spierzchnięte usta to częsty i niestety bolesny problem wielu pań

Awokado – jedz na zdrowie

Awokado zawiera stosunkowo niewiele cukrów prostych, jest natomiast bogate w… tłuszcze.

Bezsenność, kłopoty ze snem – co robić…?

Kłopoty ze snem to dziś dość powszechny problem, możemy mówić nawet o bezsenności.

Zadbaj o stopy zimą

Zimą stopy są traktowane ciężkimi, ciepłymi butami, grubymi skarpetkami, zapominamy o pielęgnacji

Profilaktyka i leczenie – sposoby na ból dziąseł

Warto znać sposoby na ból dziąseł, ale przede wszystkim jego przyczyny i metody zapobiegania.

Zamotana w szale

Szal stanowi jeden z istotniejszych elementów stylizacji, dodaje jej szyku lub jest awangardowy, oryginalny, niebanalny.

Witaminy w ciąży i w okresie karmienia piersią

Zbilansowana dieta oraz odpowiednia suplementacja mają zapewnić niezbędne składniki mineralne oraz witaminy w ciąży.

O rety przytyłam… czyli poświąteczny detoks

Poświąteczny detoks można zacząć od ożywczego koktajlu, który stymuluje metabolizm

Zrób to sam, czyli maseczki domowe

Domowe maseczki bazują głównie na tym, czego używamy w kuchni

Warzywa i owoce – na zdrowie!

Warzywa i owoce powinny mieć stałe miejsce w codziennej diecie. Ich wpływ na nasze zdrowie może być różny i oceniamy go m.in. pod względem:
• wartości odżywczej
• kaloryczności
• zawartości cukrów prostych
• zawartości witamin i składników mineralnych
• zawartości błonnika pokarmowego.

dziecko i owoce

Owoce i warzywa są nieodzowne w naszej diecie

Wartość odżywcza to przede wszystkim białka, węglowodany, błonnik, minerały i witaminy. Najwięcej białka zapewniają suche nasiona soi, soczewica, groch i fasola biała. Owoce zawierają go znacznie mniej (bogatsze w białko są owoce suszone).

zielone warzywa

Zielone warzywa – zdrowe i niskokaloryczne

Węglowodany w przypadku warzyw i owoców decydują w dużej mierze o ich kaloryczności, stosujemy tu podział na 3 grupy:
• o wartości kalorycznej do 25 kcal, które można jeść praktycznie bez ograniczeń (np. brokuły, cebula, cykoria, grzyby, kalafior, kapusta kiszona, ogórki, papryka, pomidor, rzodkiewka, sałata, szparagi, szpinak)
• o wyższej wartości energetycznej i tu już trzeba liczyć kalorie (np. bób, brukselka, buraki, dynia, fasolka (strączki), groszek zielony, marchew, pietruszka)
• o wysokiej kaloryczności – np. soja, suszony groch, soczewica,
Spożycie owoców powinna też ograniczać zawartość cukrów prostych, zwracamy również uwagę na indeks glikemiczny (wybieramy te o IG<50)

owoce

Owoce mają więcej kalorii i węglowodanów

 

czyste owoce

Owoce jemy w rozsądnych ilościach

Jeśli chodzi o witaminy mamy następujący podział:
• warzywa i owoce z witaminą C – kapustne, pomidor, natka pietruszki, papryka i szpinak, oraz porzeczki, maliny, truskawki, poziomki, agrest, czarne jagody, truskawki, pomarańcze, cytryny, kiwi i grejpfruty.
• warzywa i owoce z beta-karotenem – natka pietruszki, marchew, szpinak, sałata, pomidory, dynia i morele
• inne owoce i warzywa oraz ziemniaki.

warzywa

Warzywa to źródło witamin, minerałów i błonnika

Błonnik zawierają głównie suche nasiona roślin strączkowych, brukselka, kapusta, brokuły, zielony groszek, porzeczki, jeżyny, maliny oraz suszone morele i śliwki.

Zdęecia: shutterstock, pixabay

About The Author

Reply