Bolące stawy – reumatyzm i inne przyczyny

Najczęściej bolące stawy kojarzymy z reumatyzmem, ale to nie jedyna przyczyna takich dolegliwości.

Ból brzucha – gdzie boli i dlaczego

Ból brzucha to wyzwanie dla pacjenta i diagnostyki i jedna z najczęściej zgłaszanych dolegliwości

Pyszne pasztety – na śniadanie i od święta

Parafrazując słowa poety możemy z dumą powiedzieć, że Polacy nie gęsi i swoje pasztety mają

Przygotuj włosy do zimy

Sezon jesienno – zimowy bywa największym wyzwaniem dla włosów

Fosfolipidy – dlaczego są tak ważne dla wątroby

Pojęcia takie jak hepatocyty, fosfolipidy czy też funkcje wątroby, powinny być nam znane.

Jesień w parku – dla zdrowia i dla zabawy

Jesienny park zamiast telewizora i komputera!

Chroń skórę, sięgnij po Iwostin Solecrin

Wielbiciele opalania powinni wiedzieć, że słońce to nie samo dobro, może negatywnie wpływać na skórę i zagrażać zdrowiu

Ekologiczna żywność – postaw na zdrowie

Jakie wymagania musi spełniać zdrowe jedzenie, aby można było uznać je za wartościową żywność ekologiczną

Zdrowie pupila – pełnowartościowe karmy dla psów

Odpowiednio dobrane pełnowartościowe karmy dla psów zapewnią im zdrowie, kondycję, odporność, energię, oczywiście będą im także smakować.

Odparzenia pieluszkowe – jak im zapobiec i jak je leczyć

Skóra niemowląt jest delikatna, a odparzenia pieluszkowe spędzają sen z powiek najbardziej troskliwym mamom

Warzywa i owoce – na zdrowie!

Warzywa i owoce powinny mieć stałe miejsce w codziennej diecie. Ich wpływ na nasze zdrowie może być różny i oceniamy go m.in. pod względem:
• wartości odżywczej
• kaloryczności
• zawartości cukrów prostych
• zawartości witamin i składników mineralnych
• zawartości błonnika pokarmowego.

dziecko i owoce

Owoce i warzywa są nieodzowne w naszej diecie

Wartość odżywcza to przede wszystkim białka, węglowodany, błonnik, minerały i witaminy. Najwięcej białka zapewniają suche nasiona soi, soczewica, groch i fasola biała. Owoce zawierają go znacznie mniej (bogatsze w białko są owoce suszone).

zielone warzywa

Zielone warzywa – zdrowe i niskokaloryczne

Węglowodany w przypadku warzyw i owoców decydują w dużej mierze o ich kaloryczności, stosujemy tu podział na 3 grupy:
• o wartości kalorycznej do 25 kcal, które można jeść praktycznie bez ograniczeń (np. brokuły, cebula, cykoria, grzyby, kalafior, kapusta kiszona, ogórki, papryka, pomidor, rzodkiewka, sałata, szparagi, szpinak)
• o wyższej wartości energetycznej i tu już trzeba liczyć kalorie (np. bób, brukselka, buraki, dynia, fasolka (strączki), groszek zielony, marchew, pietruszka)
• o wysokiej kaloryczności – np. soja, suszony groch, soczewica,
Spożycie owoców powinna też ograniczać zawartość cukrów prostych, zwracamy również uwagę na indeks glikemiczny (wybieramy te o IG<50)

owoce

Owoce mają więcej kalorii i węglowodanów

 

czyste owoce

Owoce jemy w rozsądnych ilościach

Jeśli chodzi o witaminy mamy następujący podział:
• warzywa i owoce z witaminą C – kapustne, pomidor, natka pietruszki, papryka i szpinak, oraz porzeczki, maliny, truskawki, poziomki, agrest, czarne jagody, truskawki, pomarańcze, cytryny, kiwi i grejpfruty.
• warzywa i owoce z beta-karotenem – natka pietruszki, marchew, szpinak, sałata, pomidory, dynia i morele
• inne owoce i warzywa oraz ziemniaki.

warzywa

Warzywa to źródło witamin, minerałów i błonnika

Błonnik zawierają głównie suche nasiona roślin strączkowych, brukselka, kapusta, brokuły, zielony groszek, porzeczki, jeżyny, maliny oraz suszone morele i śliwki.

Zdęecia: shutterstock, pixabay

About The Author

Reply