Profilaktyka i leczenie – sposoby na ból dziąseł

Warto znać sposoby na ból dziąseł, ale przede wszystkim jego przyczyny i metody zapobiegania.

Zamotana w szale

Szal stanowi jeden z istotniejszych elementów stylizacji, dodaje jej szyku lub jest awangardowy, oryginalny, niebanalny.

Witaminy w ciąży i w okresie karmienia piersią

Zbilansowana dieta oraz odpowiednia suplementacja mają zapewnić niezbędne składniki mineralne oraz witaminy w ciąży.

O rety przytyłam… czyli poświąteczny detoks

Poświąteczny detoks można zacząć od ożywczego koktajlu, który stymuluje metabolizm

Zrób to sam, czyli maseczki domowe

Domowe maseczki bazują głównie na tym, czego używamy w kuchni

Za pięć dwunasta, czyli maseczki przed Sylwestrem

Warto zastosować odpowiednie maseczki, dobrze dobrane mogą naprawdę zdziałać cuda

Ból w plecach, problemy z kręgosłupem – kto ich nie zna…?

Statystycznie co drugi Polak narzeka na problemy z kręgosłupem

Jak nie zwariować przed świętami? Jak się nimi cieszyć…

Przypomnij sobie dlaczego lubiłaś święta jako dziecko

Karp – nie tylko od święta

Karp, ryba jadana głównie podczas świąt, nie musi wcale być jedynie wigilijnym daniem

Skuteczny i przyswajalny magnez z witaminą B6

Magne B6 – optymalne połączenie magnezu z witaminą B6.

Zaburzenia snu – skąd się biorą i jak sobie z nimi radzić

Nie bez powodu mawia się, że sen to zdrowie. To jedna z podstawowych potrzeb fizjologicznych człowieka, jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu hormonalnego, nerwowego, pokarmowego. Bez odpowiedniej dawki snu nie ma mowy o dobrej pamięci, koncentracji, możliwościach przyswajania wiedzy, a także o… ładnej cerze, szczupłej sylwetce i dobrej kondycji. W tym kontekście zaburzenia snu, które dotyczą naprawdę dużej ilości osób, stają się poważnym wyzwaniem dla medycyny.

Zaburzenia snu

Problemy ze snem wpływają na całość naszego samopoczucia, na zdrowie, a także na szeroko rozumianą aktywność zawodową. Doskonale wiedzą o tym wszyscy, którzy borykają się z zarwanymi nocami, niespokojnym snem czy bezsennością. Sprawność intelektualna, fizyczna oraz ogólny stan organizmu zdecydowanie cierpią i jest to proces postępujący. Zgodnie z definicją zaburzenia snu to problem, który może dotyczyć zarówno jakości, jak i długości snu. Warto wiedzieć, że obecnie wiele zaburzeń nie jest już traktowanych jako objaw innych schorzeń czy problemów, ale jako odrębne jednostki chorobowe. Tak jest np. w przypadku bezsenności, która stanowi jedno  z najczęściej diagnozowanych zaburzeń. Na przestrzeni lat zmieniło się również to, że problem ze snem nie jest głównie związany z upływającym czasem. Jeszcze nie tak dawno o skuteczne sposoby na bezsenność pytały przede wszystkim osoby w podeszłym weku. Dziś jest to problem coraz młodszych pacjentów, borykają się z nim i kobiety i mężczyźni.

okno

Zbyt jasne światło…

Bezsenność – czynniki, na które mamy wpływ

Wśród zaburzeń snu najczęściej spotykana i omawiana jest bezsenność. Diagnozuje się ją wówczas, gdy problem z zaśnięciem bądź utrzymaniem snu dotyczy więcej niż 3 nocy w tygodniu. Przyczyny bezsenności mogą być różne, bardzo często są to czynniki, które nie są związane z innymi chorobami i co szczególnie ważne, pacjent ma na nie wpływ. Kluczem jest diagnoza i zdefiniowanie przyczyn, wśród których są m.in.:

  • drzemki w ciągu dnia,
  • spożywanie środków pobudzających – kawa, narkotyki, alkohol,
  • zbyt mało ruchu, brak aktywności fizycznej,
  • nadmierna aktywność, wzmożony wysiłek tuż przed snem,
  • zmienne godziny snu,
  • ciężkostrawne menu przed snem,
  • brak ciszy w sypialni,
  • telewizor, komputer itp. w sypialni,
  • czytanie książek, oglądanie telewizji przed snem,
  • niewłaściwa higiena snu.
sypialnia

Sypialnia – spokój, cisza…

Warto w tym miejscu przybliżyć kwestię higieny snu, ponieważ jest to bardzo często najlepsza odpowiedź na zasadnicze pytanie – co na bezsenność, jak szybko zasypiać i efektywnie spać. Jednym z głównych błędów, jakie popełnia większość osób, jest brak regularności w trybie spania i czuwania oraz zmienność codziennych aktywności i brak zdrowej rutyny. Dlatego właśnie na problemy ze snem uskarżają się często osoby pracujące w trybie zmianowym. Kluczowe znaczenie mają także warunki w jakich się sypia – czyli odpowiednie światło (zaciemnienie), cisza. Nie należy również przegrzewać pomieszczenia, w którym się śpi.

Bezsenność – przyczyny zdrowotne i zewnętrzne

Na problemy ze snem wpływa również stan zdrowia, psychika, a także okoliczności zewnętrzne, w jakich człowiek funkcjonuje. Bezsenności i zaburzenia snu mogą także wynikać z:

  • schorzeń wywołujących dolegliwości bólowe, świąd oraz inne objawy utrudniające albo uniemożliwiające spokojny sen oraz zasypianie,
  • czynników zewnętrznych, takich jak zmiana strefy czasowej, hałas, nowe miejsce,
  • przyczyn o podłożu psychologicznym, emocjonalnym – konflikty, stres, traumatyczne, trudne sytuacje, napięcia,
  • czynników psychotycznych – depresja, nerwice, lęki, psychozy itp.,
  • schorzeń i dolegliwości neurologicznych, neurogennych.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że najczęściej przyczyną bezsenności u dorosłych są problemy natury psychicznej, czyli stany depresyjne, psychozy, zaburzenia lękowe oraz zaburzenia osobowości. Szacuje się, że obejmują one aż. 35-40% leczonych przypadków.

budzik

Regularny tryb życia

Terapia i domowe sposoby na bezsenność

Zawsze punktem wyjścia jest dokładny wywiad, ponieważ kluczem do sukcesu w leczeniu jest poznanie przyczyn i w miarę możliwości – wyeliminowanie albo ograniczenie ich wpływu. W przypadku przewlekłej bezsenności konieczna jest konsultacja i opieka lekarska. Indywidulanie dopasowana terapia obejmuje z reguły zarówno leczenie farmakologiczne, jak i opiekę psychologiczną, psychoterapię.

Wiemy już, że problem ze snem może wynikać z niewłaściwych zachowań, nawyków, niektóre z nich można zmieniać, korygować. Warto zatem dowiedzieć się co na bezsenność oraz zaburzenia spokojnego snu może zaradzić każdy z nas, we własnym zakresie:

  • regularny tryb życia – wstajemy i kładziemy się spać o tej samej porze,
  • aktywność fizyczna w ciągu dnia
  • nie drzemiemy w ciągu dnia
  • nie czytamy i nie oglądamy tv w łóżku,
  • lekka kolacja co najmniej dwie godziny przed snem,
  • komfort snu – wygodne łóżko, cisza, brak silnego światła, stonowana kolorystyka, bez telewizora i komputera,
  • spacer przed snem,
  • zdrowa herbatka ziołowa przed snem, np. z melisy, lawendy czy kozłka lekarskiego,
  • ciepła aromatyczna kąpiel (z olejkiem lawendowym, tymiankowym albo pomarańczowym),
  • dobry nastrój, unikane konfliktów przed snem.

 

Zdjęcia: pixabay.com

About The Author

Reply