Proteza zębowa, czyli jak się cieszyć „trzecimi zębami”

Proteza zębowa ratuje życie towarzyskie, przywraca swobodny, szczery uśmiech, poprawia samopoczucie.

Kapelusze słomkowe – nieodzowny letni dodatek

W tym sezonie królują kapelusze, najczęściej słomkowe, są stylowe, piękne, nadają wyjątkowy charakter stylizacji

Pizza Hut w Gdyni

Pizza Hut to doskonały przykład dobrego jedzenia – odpowiada tym samym, wysokim standardom na całym świecie

Znamiona na skórze – to warto wiedzieć

Znamiona na skórze mogą być prawie niezauważalne albo stanowić problem dla ich posiadacza

Wybierz najlepiej przyswajalny magnez w tabletkach

Warto sięgać po skuteczne preparaty, najlepiej przyswajalny magnez w tabletkach

Pryszcze, zaskórniki, trądzik – to także „dorosły problem”

Trądzik u dorosłych nie jest wcale zjawiskiem marginalnym.

SuperOwoc! Czereśnie – słodko i zdrowo

Rozkoszując się smakiem czereśni warto wiedzieć, że mają one kompleksowy i dobroczynny wpływ na nasze zdrowie.

Wrzody żołądka – objawy, przyczyny, charakterystyka

Choroba wrzodowa żołądka i jej objawy dotyczą statystycznie od 5 do 10% populacji

Kleszcz łąkowy, psi, pospolity… wszystkie groźne!

Jak atakuje kleszcz, jakie są rodzaje (np. kleszcz psi, kleszcz łąkowy czy… obrzeżek gołębień).

Dlaczego warto przesiąść się na rower

Oszczędność, czasu, poznawanie okolicy, proekologiczna postawa i coś dla ciała i dla ducha – warto wsiąść na rower

Zaburzenia snu – skąd się biorą i jak sobie z nimi radzić

Nie bez powodu mawia się, że sen to zdrowie. To jedna z podstawowych potrzeb fizjologicznych człowieka, jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu hormonalnego, nerwowego, pokarmowego. Bez odpowiedniej dawki snu nie ma mowy o dobrej pamięci, koncentracji, możliwościach przyswajania wiedzy, a także o… ładnej cerze, szczupłej sylwetce i dobrej kondycji. W tym kontekście zaburzenia snu, które dotyczą naprawdę dużej ilości osób, stają się poważnym wyzwaniem dla medycyny.

Zaburzenia snu

Problemy ze snem wpływają na całość naszego samopoczucia, na zdrowie, a także na szeroko rozumianą aktywność zawodową. Doskonale wiedzą o tym wszyscy, którzy borykają się z zarwanymi nocami, niespokojnym snem czy bezsennością. Sprawność intelektualna, fizyczna oraz ogólny stan organizmu zdecydowanie cierpią i jest to proces postępujący. Zgodnie z definicją zaburzenia snu to problem, który może dotyczyć zarówno jakości, jak i długości snu. Warto wiedzieć, że obecnie wiele zaburzeń nie jest już traktowanych jako objaw innych schorzeń czy problemów, ale jako odrębne jednostki chorobowe. Tak jest np. w przypadku bezsenności, która stanowi jedno  z najczęściej diagnozowanych zaburzeń. Na przestrzeni lat zmieniło się również to, że problem ze snem nie jest głównie związany z upływającym czasem. Jeszcze nie tak dawno o skuteczne sposoby na bezsenność pytały przede wszystkim osoby w podeszłym weku. Dziś jest to problem coraz młodszych pacjentów, borykają się z nim i kobiety i mężczyźni.

okno

Zbyt jasne światło…

Bezsenność – czynniki, na które mamy wpływ

Wśród zaburzeń snu najczęściej spotykana i omawiana jest bezsenność. Diagnozuje się ją wówczas, gdy problem z zaśnięciem bądź utrzymaniem snu dotyczy więcej niż 3 nocy w tygodniu. Przyczyny bezsenności mogą być różne, bardzo często są to czynniki, które nie są związane z innymi chorobami i co szczególnie ważne, pacjent ma na nie wpływ. Kluczem jest diagnoza i zdefiniowanie przyczyn, wśród których są m.in.:

  • drzemki w ciągu dnia,
  • spożywanie środków pobudzających – kawa, narkotyki, alkohol,
  • zbyt mało ruchu, brak aktywności fizycznej,
  • nadmierna aktywność, wzmożony wysiłek tuż przed snem,
  • zmienne godziny snu,
  • ciężkostrawne menu przed snem,
  • brak ciszy w sypialni,
  • telewizor, komputer itp. w sypialni,
  • czytanie książek, oglądanie telewizji przed snem,
  • niewłaściwa higiena snu.
sypialnia

Sypialnia – spokój, cisza…

Warto w tym miejscu przybliżyć kwestię higieny snu, ponieważ jest to bardzo często najlepsza odpowiedź na zasadnicze pytanie – co na bezsenność, jak szybko zasypiać i efektywnie spać. Jednym z głównych błędów, jakie popełnia większość osób, jest brak regularności w trybie spania i czuwania oraz zmienność codziennych aktywności i brak zdrowej rutyny. Dlatego właśnie na problemy ze snem uskarżają się często osoby pracujące w trybie zmianowym. Kluczowe znaczenie mają także warunki w jakich się sypia – czyli odpowiednie światło (zaciemnienie), cisza. Nie należy również przegrzewać pomieszczenia, w którym się śpi.

Bezsenność – przyczyny zdrowotne i zewnętrzne

Na problemy ze snem wpływa również stan zdrowia, psychika, a także okoliczności zewnętrzne, w jakich człowiek funkcjonuje. Bezsenności i zaburzenia snu mogą także wynikać z:

  • schorzeń wywołujących dolegliwości bólowe, świąd oraz inne objawy utrudniające albo uniemożliwiające spokojny sen oraz zasypianie,
  • czynników zewnętrznych, takich jak zmiana strefy czasowej, hałas, nowe miejsce,
  • przyczyn o podłożu psychologicznym, emocjonalnym – konflikty, stres, traumatyczne, trudne sytuacje, napięcia,
  • czynników psychotycznych – depresja, nerwice, lęki, psychozy itp.,
  • schorzeń i dolegliwości neurologicznych, neurogennych.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że najczęściej przyczyną bezsenności u dorosłych są problemy natury psychicznej, czyli stany depresyjne, psychozy, zaburzenia lękowe oraz zaburzenia osobowości. Szacuje się, że obejmują one aż. 35-40% leczonych przypadków.

budzik

Regularny tryb życia

Terapia i domowe sposoby na bezsenność

Zawsze punktem wyjścia jest dokładny wywiad, ponieważ kluczem do sukcesu w leczeniu jest poznanie przyczyn i w miarę możliwości – wyeliminowanie albo ograniczenie ich wpływu. W przypadku przewlekłej bezsenności konieczna jest konsultacja i opieka lekarska. Indywidulanie dopasowana terapia obejmuje z reguły zarówno leczenie farmakologiczne, jak i opiekę psychologiczną, psychoterapię.

Wiemy już, że problem ze snem może wynikać z niewłaściwych zachowań, nawyków, niektóre z nich można zmieniać, korygować. Warto zatem dowiedzieć się co na bezsenność oraz zaburzenia spokojnego snu może zaradzić każdy z nas, we własnym zakresie:

  • regularny tryb życia – wstajemy i kładziemy się spać o tej samej porze,
  • aktywność fizyczna w ciągu dnia
  • nie drzemiemy w ciągu dnia
  • nie czytamy i nie oglądamy tv w łóżku,
  • lekka kolacja co najmniej dwie godziny przed snem,
  • komfort snu – wygodne łóżko, cisza, brak silnego światła, stonowana kolorystyka, bez telewizora i komputera,
  • spacer przed snem,
  • zdrowa herbatka ziołowa przed snem, np. z melisy, lawendy czy kozłka lekarskiego,
  • ciepła aromatyczna kąpiel (z olejkiem lawendowym, tymiankowym albo pomarańczowym),
  • dobry nastrój, unikane konfliktów przed snem.

 

Zdjęcia: pixabay.com

About The Author

Reply