Proteza zębowa, czyli jak się cieszyć „trzecimi zębami”

Proteza zębowa ratuje życie towarzyskie, przywraca swobodny, szczery uśmiech, poprawia samopoczucie.

Kapelusze słomkowe – nieodzowny letni dodatek

W tym sezonie królują kapelusze, najczęściej słomkowe, są stylowe, piękne, nadają wyjątkowy charakter stylizacji

Pizza Hut w Gdyni

Pizza Hut to doskonały przykład dobrego jedzenia – odpowiada tym samym, wysokim standardom na całym świecie

Znamiona na skórze – to warto wiedzieć

Znamiona na skórze mogą być prawie niezauważalne albo stanowić problem dla ich posiadacza

Wybierz najlepiej przyswajalny magnez w tabletkach

Warto sięgać po skuteczne preparaty, najlepiej przyswajalny magnez w tabletkach

Pryszcze, zaskórniki, trądzik – to także „dorosły problem”

Trądzik u dorosłych nie jest wcale zjawiskiem marginalnym.

SuperOwoc! Czereśnie – słodko i zdrowo

Rozkoszując się smakiem czereśni warto wiedzieć, że mają one kompleksowy i dobroczynny wpływ na nasze zdrowie.

Wrzody żołądka – objawy, przyczyny, charakterystyka

Choroba wrzodowa żołądka i jej objawy dotyczą statystycznie od 5 do 10% populacji

Kleszcz łąkowy, psi, pospolity… wszystkie groźne!

Jak atakuje kleszcz, jakie są rodzaje (np. kleszcz psi, kleszcz łąkowy czy… obrzeżek gołębień).

Dlaczego warto przesiąść się na rower

Oszczędność, czasu, poznawanie okolicy, proekologiczna postawa i coś dla ciała i dla ducha – warto wsiąść na rower

Jak zacząć biegać – oto jest pytanie…

Bieganie to sport, a sport to zdrowie. Bieganie jest modne i podobno biegać każdy może. No cóż, ale jak to zwykle bywa – najtrudniejszy pierwszy krok. Zapał jest, dobre chęci również, niestety często okazuje się, że wystarcza ich na pierwszą przebieżkę albo… zakup modnych butów i fajnych gadżetów. A zatem kluczowe znaczenie ma odpowiedź na pytanie  – jak zacząć biegać tak, aby stało się to pasją, przyzwyczajeniem, czymś ważnym, a nawet niezbędnym.

Nie poddajemy się!

Przede wszystkim nie trzeba sobie wyrzucać, że raz czy drugi się nie udało. Wbrew pozorom taki słomiany zapał przytrafia się wielu osobom. Mało tego – niejeden uczestnik biegów ulicznych, amator porannego joggingu, zaczynał dokładnie tak samo. Jednakże, aby uniknąć kolejnego niepowodzenia warto wiedzieć jak przygotować się do biegania. I nie chodzi tu tylko ekwipunek, choć ten ma również istotny wpływ na wytrwanie w mocnym postanowieniu biegania. Najważniejszy jest dobry plan, odpowiednie podejście, nastawienie i motywacja, jak również dosłownie – plan biegania dla początkujących. Wiele osób popełnia bowiem szkolny błąd i na pierwszą przebieżkę rzuca się z całą rezerwą (niewielką) sił. Efekt jest taki, że szybko traci się oddech, zadyszka zagłusza głośne bicie serca, a na drugi dzień pozostaje tylko ból mięśni odczuwany przy każdym kroku, próbie siadania, wstawania itp.

para

Warto biegać, szczególnie w takich okolicznościach przyrody

Cel uświęca środki

Zacznijmy zatem od podstaw, czyli na pewno od przeanalizowania własnej kondycji, możliwości. Jeśli cokolwiek budzi nasze wątpliwości (płytki oddech, nadwaga itp.) warto najpierw skonsultować się z lekarzem, który zleci ewentualnie badania. Osoba zdrowa, sprawna może zacząć (rozsądnie i z głową) biegać zgodnie z mądrze opracowanym planem biegania dla początkujących. Zanim jednak założymy modne, kolorowe obuwie, odpowiedni strój i wyruszymy w trasę, należy skutecznie się zmotywować – to bardzo ważne! Przy aktywnościach, które wymagają od nas wytrwałości, pokonywania własnego wewnętrznego lenia i mają być wykonywane systematycznie, cel to podstawa. Przy czym nie wystarczy sobie powiedzieć „będę biegać, bo chcę być szczupła” albo „jogging jest taki fajny i modny”. Warto zastosować tu sprawdzoną i skuteczną metodę SMART, a zatem nasz cel związany z bieganiem ma być:

  • S – specific, czyli konkretny,
  • M – measurable, czyli mierzalny,
  • A – achievable, czyli osiągalny,
  • R – realistic, czyli realny,
  • T – time-bound, czyli określony w czasie.

Zaplanuj bieganie

Wszyscy wiemy, że początki biegania bywają trudne również dlatego, że nie starcza sił, nie ta kondycja, a nazajutrz czujemy się jak po łamaniu kołem. Dlatego bieganie dla początkujących powinno być oparte na sprawdzonym, opracowanym przez fachowców dobrym planie. Zakładamy, że są to naprawdę pierwsze kroki w roli biegacza, a zatem zaczynamy ostrożnie, powoli przechodząc etapy takie jak marsz, trucht i bieg, z czasem zwiększając dystans. Bardzo dobrym pomysłem jest polecany przez aktualnych wielbicieli joggingu 10-tygodniowy plan biegania dla początkujących, zgodnie z którym pierwszy tydzień (a nawet dwa dla wybitnych kanapowców) to 30 minutowe marsze. Dla utrudnienia można wybrać bardziej urozmaicony teren (wzgórki, pagórki itp.). Po takim przygotowania ciała i organizmu można wprowadzać w życie nasz plan na 10 tygodni:

Celem jest przebiegnięcie po 10 tygodniu pełnego 30 minutowego obwodu:

Wyposażenie ma znaczenie

Oczywiście odpowiadając sobie na pytanie jak przygotować się do biegania, nie sposób pominąć wyposażenia, czyli butów, odpowiedniej odzieży oraz gadżetów. Mają one przede wszystkim funkcję czysto praktyczną, ale są też dodatkową motywacją do biegania. Buty warto wybrać, kiedy już sprecyzujemy ile, jak często i gdzie będziemy biegać. Jeśli po pierwszych tygodniach okaże się, że bieganie to jest to, warto od razu zainwestować w dobre, markowe obuwie. Jeśli wystarczy nam jogging dwa razy w tygodniu po 30-40 minut, nie trzeba wydawać fortuny na profesjonalne buty biegowe. Nie oszczędzamy na ubraniach, odzież dla biegacza musi być lekka, wyposażona w systemy odprowadzające pot, chroniące przed przegrzaniem lub wychłodzeniem. Fajnym gadżetem jest pulsometr, szczególnie jeśli biega się również dla zgubienia zbędnych kilogramów.

buty

Dobre buty to podstawa!

Pamiętamy o technice

Niby biegać każdy może i potrafi, ale warto zasięgnąć kilku wskazówek, poczytać poradniki, artykuły o tym jak zacząć biegać oraz o technikach biegania. Przybliżą one elementarne zasady, w tym również konieczność przeprowadzenia odpowiedniej rozgrzewki przed biegiem oraz rozciągania po. Niestety pominięcie tych elementów to jeden z często popełnianych błędów, co skutkuje w najlepszym przypadku bólem mięśni. „zakwasami”, w gorszym – urazami i kontuzjami. Początki biegania to także znalezienie ciekawych tras, najlepiej wśród zieleni, po miękkich ścieżkach. Warto zainteresować się, gdzie biegają inni w najbliższej okolicy i wyznaczyć sobie konkretną trasę, aby uniknąć błądzenia, przystawania i zastanawiania się co dalej…

ból

Odpowiednia technika chroni przed kontuzjami

Z jednej strony mamy do czynienia z tzw. słomianym zapałem. Wytrwałości wystarcza na dwa starty. Z drugiej ci, którzy przetrwali trudne początki potwierdzają, że bieganie szybko staje się pasją, nawykiem, przyjemnością, sposobem na stres i… zawieranie ciekawych znajomości. Najważniejsze jest rozsądne i metodyczne podejście. Nie rzucamy się od razu na szybkość, długi dystanse i… szalone zakupy w sklepie sportowym. Dodajemy sobie otuchy konkretnym celem, mądrą motywacją, zaczynamy zgodnie z bezpiecznym, mądrym planem biegania dla początkujących, inwestujemy w dobry ekwipunek i stopniowo znajdujemy coraz więcej frajdy i satysfakcji w systematycznym bieganiu.

Zdjęcia: pixabay.com, shutterstock

About The Author

Reply