Żywienie niemowląt – jak przygotować mleko modyfikowane

Wybór odpowiedniej mieszanki i wiedza o tym, jak przygotować mleko modyfikowane, są bardzo ważne dla każdej młodej mamy

Grecja – doskonały pomysł na udany urlop

Greca to wymarzony i zawsze modny kierunek wyjazdów urlopowych i wycieczek krajoznawczych

Wiosenne przeziębienie u dzieci

Przeziębienie u dzieci nie jest stanem wyjątkowym, w okresie budowania odporności dzieci chorują nawet kilkanaście razy w ciągu roku

Motywy roślinne, ekologia i egzotyka we wnętrzach

Bardzo modne motywy roślinne mogą stanowić główny motyw, ale także efektowne dodatki, dekoracje, akcesoria.

zdobienie paznokci

Stemplowanie paznokci – jak zacząć?

Stemplowanie paznokci to jedna z najpopularniejszych obecnie metod ich zdobienia. Pozwala ona dość szybko i łatwo zamienić zwykły manicure w mało dzieło sztuki. I to bez czasochłonnego i wymagającego ręcznego malowania wzorów. Teraz wystarczy odbicie wzorów z płytek oraz przeniesienie ich na paznokci. I gotowe!

Jak zacząć biegać – oto jest pytanie…

Kluczowe znaczenie ma odpowiedź na pytanie – jak zacząć biegać tak, aby stało się to pasją, przyzwyczajeniem, czymś ważnym, a nawet niezbędnym.

Niebanalne buty na wiosnę

Wyobraźni projektantom nie brakuje i zapewniają nam prawdziwy diabelski młyn z butami

lampa do paznokci

Lampa LED do paznokci – jak dobrze wybrać?

Manicure żelowy i hybrydowy cieszy się dziś ogromną popularnością. I nie ma się co dziwić, jego wykonanie nie jest wcale skomplikowane, a pozwala na uzyskanie trwałego efektu, dzięki czemu paznokcie są bardzo zadbane i atrakcyjne.

Co na kaszel dla małego dziecka

Co na kaszel u najmłodszych pacjentów? Jak ulżyć i nie zakłócać mechanizmu samooczyszczania dróg oddechowych

Dlaczego smakuje nam kurczak w sosie kurkowym?

Często sięgam po przepisy na dania z drobiu, np. takie jak kurczak w sosie kurkowym.

Jak zacząć biegać – oto jest pytanie…

Bieganie to sport, a sport to zdrowie. Bieganie jest modne i podobno biegać każdy może. No cóż, ale jak to zwykle bywa – najtrudniejszy pierwszy krok. Zapał jest, dobre chęci również, niestety często okazuje się, że wystarcza ich na pierwszą przebieżkę albo… zakup modnych butów i fajnych gadżetów. A zatem kluczowe znaczenie ma odpowiedź na pytanie  – jak zacząć biegać tak, aby stało się to pasją, przyzwyczajeniem, czymś ważnym, a nawet niezbędnym.

Nie poddajemy się!

Przede wszystkim nie trzeba sobie wyrzucać, że raz czy drugi się nie udało. Wbrew pozorom taki słomiany zapał przytrafia się wielu osobom. Mało tego – niejeden uczestnik biegów ulicznych, amator porannego joggingu, zaczynał dokładnie tak samo. Jednakże, aby uniknąć kolejnego niepowodzenia warto wiedzieć jak przygotować się do biegania. I nie chodzi tu tylko ekwipunek, choć ten ma również istotny wpływ na wytrwanie w mocnym postanowieniu biegania. Najważniejszy jest dobry plan, odpowiednie podejście, nastawienie i motywacja, jak również dosłownie – plan biegania dla początkujących. Wiele osób popełnia bowiem szkolny błąd i na pierwszą przebieżkę rzuca się z całą rezerwą (niewielką) sił. Efekt jest taki, że szybko traci się oddech, zadyszka zagłusza głośne bicie serca, a na drugi dzień pozostaje tylko ból mięśni odczuwany przy każdym kroku, próbie siadania, wstawania itp.

para

Warto biegać, szczególnie w takich okolicznościach przyrody

Cel uświęca środki

Zacznijmy zatem od podstaw, czyli na pewno od przeanalizowania własnej kondycji, możliwości. Jeśli cokolwiek budzi nasze wątpliwości (płytki oddech, nadwaga itp.) warto najpierw skonsultować się z lekarzem, który zleci ewentualnie badania. Osoba zdrowa, sprawna może zacząć (rozsądnie i z głową) biegać zgodnie z mądrze opracowanym planem biegania dla początkujących. Zanim jednak założymy modne, kolorowe obuwie, odpowiedni strój i wyruszymy w trasę, należy skutecznie się zmotywować – to bardzo ważne! Przy aktywnościach, które wymagają od nas wytrwałości, pokonywania własnego wewnętrznego lenia i mają być wykonywane systematycznie, cel to podstawa. Przy czym nie wystarczy sobie powiedzieć „będę biegać, bo chcę być szczupła” albo „jogging jest taki fajny i modny”. Warto zastosować tu sprawdzoną i skuteczną metodę SMART, a zatem nasz cel związany z bieganiem ma być:

  • S – specific, czyli konkretny,
  • M – measurable, czyli mierzalny,
  • A – achievable, czyli osiągalny,
  • R – realistic, czyli realny,
  • T – time-bound, czyli określony w czasie.

Zaplanuj bieganie

Wszyscy wiemy, że początki biegania bywają trudne również dlatego, że nie starcza sił, nie ta kondycja, a nazajutrz czujemy się jak po łamaniu kołem. Dlatego bieganie dla początkujących powinno być oparte na sprawdzonym, opracowanym przez fachowców dobrym planie. Zakładamy, że są to naprawdę pierwsze kroki w roli biegacza, a zatem zaczynamy ostrożnie, powoli przechodząc etapy takie jak marsz, trucht i bieg, z czasem zwiększając dystans. Bardzo dobrym pomysłem jest polecany przez aktualnych wielbicieli joggingu 10-tygodniowy plan biegania dla początkujących, zgodnie z którym pierwszy tydzień (a nawet dwa dla wybitnych kanapowców) to 30 minutowe marsze. Dla utrudnienia można wybrać bardziej urozmaicony teren (wzgórki, pagórki itp.). Po takim przygotowania ciała i organizmu można wprowadzać w życie nasz plan na 10 tygodni:

Celem jest przebiegnięcie po 10 tygodniu pełnego 30 minutowego obwodu:

Wyposażenie ma znaczenie

Oczywiście odpowiadając sobie na pytanie jak przygotować się do biegania, nie sposób pominąć wyposażenia, czyli butów, odpowiedniej odzieży oraz gadżetów. Mają one przede wszystkim funkcję czysto praktyczną, ale są też dodatkową motywacją do biegania. Buty warto wybrać, kiedy już sprecyzujemy ile, jak często i gdzie będziemy biegać. Jeśli po pierwszych tygodniach okaże się, że bieganie to jest to, warto od razu zainwestować w dobre, markowe obuwie. Jeśli wystarczy nam jogging dwa razy w tygodniu po 30-40 minut, nie trzeba wydawać fortuny na profesjonalne buty biegowe. Nie oszczędzamy na ubraniach, odzież dla biegacza musi być lekka, wyposażona w systemy odprowadzające pot, chroniące przed przegrzaniem lub wychłodzeniem. Fajnym gadżetem jest pulsometr, szczególnie jeśli biega się również dla zgubienia zbędnych kilogramów.

buty

Dobre buty to podstawa!

Pamiętamy o technice

Niby biegać każdy może i potrafi, ale warto zasięgnąć kilku wskazówek, poczytać poradniki, artykuły o tym jak zacząć biegać oraz o technikach biegania. Przybliżą one elementarne zasady, w tym również konieczność przeprowadzenia odpowiedniej rozgrzewki przed biegiem oraz rozciągania po. Niestety pominięcie tych elementów to jeden z często popełnianych błędów, co skutkuje w najlepszym przypadku bólem mięśni. „zakwasami”, w gorszym – urazami i kontuzjami. Początki biegania to także znalezienie ciekawych tras, najlepiej wśród zieleni, po miękkich ścieżkach. Warto zainteresować się, gdzie biegają inni w najbliższej okolicy i wyznaczyć sobie konkretną trasę, aby uniknąć błądzenia, przystawania i zastanawiania się co dalej…

ból

Odpowiednia technika chroni przed kontuzjami

Z jednej strony mamy do czynienia z tzw. słomianym zapałem. Wytrwałości wystarcza na dwa starty. Z drugiej ci, którzy przetrwali trudne początki potwierdzają, że bieganie szybko staje się pasją, nawykiem, przyjemnością, sposobem na stres i… zawieranie ciekawych znajomości. Najważniejsze jest rozsądne i metodyczne podejście. Nie rzucamy się od razu na szybkość, długi dystanse i… szalone zakupy w sklepie sportowym. Dodajemy sobie otuchy konkretnym celem, mądrą motywacją, zaczynamy zgodnie z bezpiecznym, mądrym planem biegania dla początkujących, inwestujemy w dobry ekwipunek i stopniowo znajdujemy coraz więcej frajdy i satysfakcji w systematycznym bieganiu.

Zdjęcia: pixabay.com, shutterstock

About The Author

Reply