Frytkownica na gorące powietrze i marzenie o beztłuszczowych frytkach

Pyszne frytki bez tłuszczu przygotujemy w frytkownicy na gorące powietrze.

Co to jest rolowanie? Spraw sobie roller!

Rolowanie to metoda masażu, którą każdy może zastosować we własnym zakresie

Jak „rozważnie” pić alkohol i jak zwalczać kaca

Jak świat światem odpowiedź na odwieczne pytanie jak leczyć kaca, jest praktycznie na wagę złota

Chcesz schudnąć na wiosnę? Uważaj na zaburzenia odżywiania!

Do najczęściej diagnozowanych zaburzeń należą anoreksja, bulimia oraz ortoreksja.

Jak często TO robisz?

Myć albo nie myć… okna i jak często to robić?

Jak zrobić sushi? To wcale nie jest takie trudne!

Jak się robi sushi? Wbrew pozorom nie jest to wcale takie trudne.

Karaiby – turystyczny raj!

Wyspy Karaibskie są niekwestionowanym turystycznym hitem na skalę światową

Domowe sposoby na spierzchnięte usta

Spierzchnięte usta to częsty i niestety bolesny problem wielu pań

Awokado – jedz na zdrowie

Awokado zawiera stosunkowo niewiele cukrów prostych, jest natomiast bogate w… tłuszcze.

Bezsenność, kłopoty ze snem – co robić…?

Kłopoty ze snem to dziś dość powszechny problem, możemy mówić nawet o bezsenności.

Chrup orzechy na zdrowie!

Nie ma to jak zdrowie z natury. Doskonałym przykładem są na pewno orzechy – najcenniejsze z bakalii, wyjątkowo wartościowe i smaczne. Są co prawda kaloryczne i zawierają dużo tłuszczu, ale takie kalorie i tłuszcz (w rozsądnych ilościach) to samo zdrowie.

Skarby zamknięte w orzechu

Zawartość witamin w poszczególnych gatunkach orzechów jest oczywiście różna, niemniej jednak stanowią one zawsze cenne źródło witamin z grupy B oraz witaminy E. Dzięki temu słusznie mówi się, że orzechy korzystnie wpływają na pracę mózgu i stan skóry. Co jeszcze w orzechach siedzi? Na pewno dużo białka, błonnika i składników mineralnych, m.in. takich jak fosfor, magnez, żelazo, wapń, potas, cynk, sód. Orzechy są tłuste – to prawda, ale są to cenne i zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe (poza kokosem bogatym w tłuszcze nasycone). Z tego względu orzechy to także niezła bomba kaloryczna, dlatego jemy je w rozsądnych ilościach, a i tak zaspokoją zapotrzebowanie na wiele składników ważnych dla zdrowia i wyglądu.

pistacja

Mały orzech pistacjowy kryje wielkie skarby

Orzechy, kalorie, dieta

Kaloryczność orzechów kształtuje się różnie, w zależności od gatunku. Najwięcej tłuszczu mają orzechy makadamia, brazylijskie, pekany, kokos, a najmniej w orzeszki ziemne, pistacje, nerkowce i migdały. Niemniej jednak zawsze są to wartości imponujące, na poziomie ok. 600 – 700 kcal/100g. Na szczęście indeks glikemiczny orzechów jest niski (poza kokosem), mimo to zaleca się zjadanie nie więcej niż kilku orzechów, nie codziennie, zamiast innej przekąski. Nawet tak niewielka ilość ma działanie profilaktyczne w wielu schorzeniach, np. cukrzycy typu 2, zawału serca, udaru mózgu i niektórych nowotworów.

nerkowce

Kaloryczne, ale przede wszystkim zdrowe i wartościowe

Sezamie (z orzechami), otwórz się…

Orzechy to całe bogactwo gatunków, poznajmy wartość i właściwości tych najpopularniejszych:

  • Migdały – ich skład to w ponad 20% białko, są cennym źródłem magnezu (ok. 80% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek) i fosforu. Mają najwyższą wśród orzechów zawartość witaminy B2 i witaminy E. Dostarczają też wiele jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz błonnik. Jednocześnie mają najmniej nasyconych kwasów tłuszczowych. Kaloryczność – 579 kcal/100 g.
  • Nerkowce – o delikatnym, lekko słodkim miąższu, bogate w białko (18%), bezkonkurencyjne jeśli chodzi o zawartość magnezu, fosforu, cynku i żelaza. Kaloryczność: 553 kcal/100 g.
  • Orzechy włoskie – w 15% składają się z białka, ich atut to najwyższa zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (orzechy włoskie zaspokoją dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3). Bogate w witaminę B, kwas foliowy; kaloryczność: 645 kcal/100 g.
  • Orzechy laskowe są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę E i kwas foliowy. Ich kaloryczność to 640 kcal/100 g.
  • Pistacje – bardzo bogate w białko (20%) i beta – karoten, zapewniają też sporą dawkę potasu, witaminy B6 oraz witaminy B1. Warto sięgać po zdrowsze i wartościowe nieprażone pistacje. Kaloryczność pistacji: 589 kcal/100 g.
  • Fistaszki, orzeszki ziemne – gatunkowo należą do tej samej grupy co groch czy fasola, są więc bardzo bogate w białko (aż 25% składu). Są niepokonane jeśli chodzi o witaminę B3, nie brakuje w nich też cennej witaminy E i kwasu foliowego. Kaloryczność: 560 kcal/100 g.
orzechy

Orzechy – wiele rodzajów, bogactwo cennych składników

Oczywiście jest jeszcze wiele rodzajów orzechów, np. pekan, makadamia czy brazylijskie. Warto poszukać informacji i wybrać swoje ulubione, bo wszystkie są zdrowe i  powinny znaleźć się w naszej diecie, w  rozsądnych ilościach.

Zdjęcia: pixabay.com

About The Author

Reply