Garnki Philipiak – smacznie, ekonomicznie i na zdrowie

Wysokiej klasy garnki ze stali chirurgicznej – gotowanie zdrowe, smaczne i ekonomiczne

Będzie się działo, czyli trendy na wiosnę i lato 2020

Za oknami kombinacja listopada i zimy, a przed nami trendy na wiosnę i lato 2020

Dobre tłuszcze, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe

Dobre tłuszcze zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które mają dobroczynny wpływ na nasz organizm.

Kostka brukowa – zalety i układanie

Wśród wielu zalet kostki brukowej na szczególną uwagę zasługują jej trwałość i wytrzymałość oraz walory estetyczne

poczdam

Studia zagranicą? Może uniwersytet i akademik w Poczdamie?

Kwestię zamieszkania na czas studiów rozwiązuje Basecamp – akademik w Poczdamie

Zapach idealny – jak wybrać perfumy?

Warto wiedzieć więcej o zapachach, o tym jak wybrać perfumy, jakie są ich rodzaje

Warto jeździć na łyżwach!

Jazda na łyżwach poprawia nie tylko kondycję czy figurę, ale także wpływa dobroczynnie na samopoczucie

Stłuszczenie wątroby – przyczyny, dieta i leczenie

Stłuszczenie wątroby występuje u ok. 20-25% Polaków, z czego 10-15% zmaga się niealkoholowym stłuszczeniem wątroby

Kurkuma – w kuchni, kosmetyczce i dla zdrowia

Kurkuma – od wieków ceniona za dobroczynny wpływ na zdrowie i urodę

Łysienie androgenowe – specyfika, pielęgnacja

Podstawą pielęgnacji jest odpowiedni szampon do włosów wypadających.

Nad morze czy w góry? Oto jest pytanie!

Są takie pytania, które nigdy nie tracą na aktualności, a odpowiedzi bywają różne. Być albo nie być? Mieć czy być? Nad morze czy w góry…? To ostatnie pytanie to dylemat i zagwozdka wielu przedurlopowych rozważań, dyskusji i rodzinnych głosowań. Oczywiście zarówno jeden jak i drugi kierunek ma swoje plusy i niekwestionowane uroki. Warto jednak przyjrzeć się jak nasze urlopowe wybory mogą wpłynąć na zdrowie.

gory i morze

Nie zawsze możemy mieć i góry i morze

Zdrowie, odporność i dobre samopoczucie znalezione na… plaży
Wakacje nad morzem kojarzą nam się przede wszystkim z beztroskim pluskaniem się wśród fal albo wylegiwaniem na plaży. Warto jednak skorzystać z właściwości nadmorskiego klimatu w pełni i podreperować nieco zdrowie i odporność. A zatem zamiast smażenia się na plaży oddychajmy pełną piersią, spacerujmy, pływajmy, jeśli warunki i kondycja na to pozwalają. Kąpiele morskie hartują, wiadomo, że Bałtyk nie rozpieszcza ciepłymi wodami. Pływając trenujemy mięśnie, dobroczynnie działamy na kręgosłup i masujemy całe ciało morskimi falami. Takie spa pod błękitnym niebem. Spacer wzdłuż plaży, po piasku to również znakomity trening dla mięśni, a także rewelacyjny masaż stóp.
Oczywiście pobyt nad morzem to nie tylko zabiegi dla urody i aktywność. Nie zapominajmy o słynnym, krystalicznym nadmorskim powietrzu. Jest bogate w jod, a morska bryza to swoisty aerozol zawierający kryształki chlorku sodu, soli magnezu i jodu. Samo zdrowie dla dróg oddechowych. Ostre powietrze morskie stymuluje również układ odpornościowy.

plaża

Korzystajmy z dobrodziejstw nadmorskiego klimatu

Kto powinien wybrać kierunek Bałtyk?
Biorąc pod uwagę takie warunki, nadmorski urlop to idealny wybór dla:
• osób zapadających często na infekcje i przeziębienia,
• palaczy (dotlenienie, regeneracja śluzówki),
• osób cierpiących na alergie wziewne (morskie powietrze jest wolne od pyłków, alergenów, zanieczyszczeń),
• osób z niskim ciśnieniem,
• chorych na niedoczynność tarczycy (ze względu na jod zawarty w powietrzu),
• kobiet w ciąży (wzrasta zapotrzebowanie na jod),
• osób ze schorzeniami reumatycznymi i osteoperozą,
• osób z żylakami (wzmocnienie pompy mięśniowej nóg).
Z urlopu na plaży lepiej zrezygnować jeśli cierpi się na nadczynność tarczycy, niewydolność układu krążenia, nadciśnienie lub wahania ciśnienia.

plaża 2

Po zdrowie nad morze

Dlaczego warto wypoczywać w górach – zdrowotne korzyści
Bezdyskusyjny jest fakt, że górskie piesze wycieczki to wspaniały trening kondycyjny. Oczywiście należy dostosować intensywność, poziom trudności do warunków i możliwości. Na pewno zahartujemy organizm i wzmocnimy mięśnie, jeśli tylko nie przesiedzimy urlopu nad kuflem piwa. Podczas takich wycieczek stopniowo wzmacniamy też stawy, pracę serca oraz wydolność płuc. Ostre górskie powietrze skutecznie stymuluje układ odpornościowy, ale należy pamiętać, aby pozwolić organizmowi na kilkudniową adaptację do wymagających warunków klimatycznych.

wycieczka w górach

Aktywnie i zdrowo w górach

Komu po drodze w góry?
Wysokogórskie warunki sprzyjają m.in.:
• chorym na astmę (czyste, wolne od alergenów powietrze),
• osobom podatnym na infekcje,
• chorym na AZS,
• osobom z problemami reumatycznymi (spokojne, nieforsowne wycieczki stymulują mięśnie i stawy),
• osobom z anemią (mniej tlenu w powietrzu stymuluje produkcję czerwonych krwinek),
• pacjentom z nadczynnością tarczycy.
Na górskie urlopy nie decydujemy się jeśli mamy problem z chorobą wieńcową, niewydolnością mięśnia sercowego. W górach ryzyko zawałów i wylewów jest dużo wyższe. Kiepsko poczują się również niskociśnieniowcy. A wahania pogody mogą dać się we znaki meteopatom i osobom ze skłonnością do migren.

w górach

Prozdrowotne działanie górskiego klimatu

 

Zdjęcia:  shutterstock, Thinkstock, Wikimedia

About The Author

Reply