Jak się robi sushi – to wcale nie jest takie trudne

Jak się robi sushi? Wbrew pozorom nie jest to wcale takie trudne.

Domowe sposoby na spierzchnięte usta

Spierzchnięte usta to częsty i niestety bolesny problem wielu pań

Awokado – jedz na zdrowie

Awokado zawiera stosunkowo niewiele cukrów prostych, jest natomiast bogate w… tłuszcze.

Bezsenność, kłopoty ze snem – co robić…?

Kłopoty ze snem to dziś dość powszechny problem, możemy mówić nawet o bezsenności.

Zadbaj o stopy zimą

Zimą stopy są traktowane ciężkimi, ciepłymi butami, grubymi skarpetkami, zapominamy o pielęgnacji

Profilaktyka i leczenie – sposoby na ból dziąseł

Warto znać sposoby na ból dziąseł, ale przede wszystkim jego przyczyny i metody zapobiegania.

Zamotana w szale

Szal stanowi jeden z istotniejszych elementów stylizacji, dodaje jej szyku lub jest awangardowy, oryginalny, niebanalny.

Witaminy w ciąży i w okresie karmienia piersią

Zbilansowana dieta oraz odpowiednia suplementacja mają zapewnić niezbędne składniki mineralne oraz witaminy w ciąży.

O rety przytyłam… czyli poświąteczny detoks

Poświąteczny detoks można zacząć od ożywczego koktajlu, który stymuluje metabolizm

Zrób to sam, czyli maseczki domowe

Domowe maseczki bazują głównie na tym, czego używamy w kuchni

Nad morze czy w góry? Oto jest pytanie!

Są takie pytania, które nigdy nie tracą na aktualności, a odpowiedzi bywają różne. Być albo nie być? Mieć czy być? Nad morze czy w góry…? To ostatnie pytanie to dylemat i zagwozdka wielu przedurlopowych rozważań, dyskusji i rodzinnych głosowań. Oczywiście zarówno jeden jak i drugi kierunek ma swoje plusy i niekwestionowane uroki. Warto jednak przyjrzeć się jak nasze urlopowe wybory mogą wpłynąć na zdrowie.

gory i morze

Nie zawsze możemy mieć i góry i morze

Zdrowie, odporność i dobre samopoczucie znalezione na… plaży
Wakacje nad morzem kojarzą nam się przede wszystkim z beztroskim pluskaniem się wśród fal albo wylegiwaniem na plaży. Warto jednak skorzystać z właściwości nadmorskiego klimatu w pełni i podreperować nieco zdrowie i odporność. A zatem zamiast smażenia się na plaży oddychajmy pełną piersią, spacerujmy, pływajmy, jeśli warunki i kondycja na to pozwalają. Kąpiele morskie hartują, wiadomo, że Bałtyk nie rozpieszcza ciepłymi wodami. Pływając trenujemy mięśnie, dobroczynnie działamy na kręgosłup i masujemy całe ciało morskimi falami. Takie spa pod błękitnym niebem. Spacer wzdłuż plaży, po piasku to również znakomity trening dla mięśni, a także rewelacyjny masaż stóp.
Oczywiście pobyt nad morzem to nie tylko zabiegi dla urody i aktywność. Nie zapominajmy o słynnym, krystalicznym nadmorskim powietrzu. Jest bogate w jod, a morska bryza to swoisty aerozol zawierający kryształki chlorku sodu, soli magnezu i jodu. Samo zdrowie dla dróg oddechowych. Ostre powietrze morskie stymuluje również układ odpornościowy.

plaża

Korzystajmy z dobrodziejstw nadmorskiego klimatu

Kto powinien wybrać kierunek Bałtyk?
Biorąc pod uwagę takie warunki, nadmorski urlop to idealny wybór dla:
• osób zapadających często na infekcje i przeziębienia,
• palaczy (dotlenienie, regeneracja śluzówki),
• osób cierpiących na alergie wziewne (morskie powietrze jest wolne od pyłków, alergenów, zanieczyszczeń),
• osób z niskim ciśnieniem,
• chorych na niedoczynność tarczycy (ze względu na jod zawarty w powietrzu),
• kobiet w ciąży (wzrasta zapotrzebowanie na jod),
• osób ze schorzeniami reumatycznymi i osteoperozą,
• osób z żylakami (wzmocnienie pompy mięśniowej nóg).
Z urlopu na plaży lepiej zrezygnować jeśli cierpi się na nadczynność tarczycy, niewydolność układu krążenia, nadciśnienie lub wahania ciśnienia.

plaża 2

Po zdrowie nad morze

Dlaczego warto wypoczywać w górach – zdrowotne korzyści
Bezdyskusyjny jest fakt, że górskie piesze wycieczki to wspaniały trening kondycyjny. Oczywiście należy dostosować intensywność, poziom trudności do warunków i możliwości. Na pewno zahartujemy organizm i wzmocnimy mięśnie, jeśli tylko nie przesiedzimy urlopu nad kuflem piwa. Podczas takich wycieczek stopniowo wzmacniamy też stawy, pracę serca oraz wydolność płuc. Ostre górskie powietrze skutecznie stymuluje układ odpornościowy, ale należy pamiętać, aby pozwolić organizmowi na kilkudniową adaptację do wymagających warunków klimatycznych.

wycieczka w górach

Aktywnie i zdrowo w górach

Komu po drodze w góry?
Wysokogórskie warunki sprzyjają m.in.:
• chorym na astmę (czyste, wolne od alergenów powietrze),
• osobom podatnym na infekcje,
• chorym na AZS,
• osobom z problemami reumatycznymi (spokojne, nieforsowne wycieczki stymulują mięśnie i stawy),
• osobom z anemią (mniej tlenu w powietrzu stymuluje produkcję czerwonych krwinek),
• pacjentom z nadczynnością tarczycy.
Na górskie urlopy nie decydujemy się jeśli mamy problem z chorobą wieńcową, niewydolnością mięśnia sercowego. W górach ryzyko zawałów i wylewów jest dużo wyższe. Kiepsko poczują się również niskociśnieniowcy. A wahania pogody mogą dać się we znaki meteopatom i osobom ze skłonnością do migren.

w górach

Prozdrowotne działanie górskiego klimatu

 

Zdjęcia:  shutterstock, Thinkstock, Wikimedia

About The Author

Reply