O tym, że sportowa moda wyszła już daleko poza sale ćwiczeń, wiedzą chyba wszyscy. Nie trzeba być znawcą najnowszych trendów, wystarczy rozejrzeć się dookoła – na ulicy, w kinie, kawiarni, modnym klubie… wszędzie. Szczególnym powodzeniem cieszą się sportowe buty, które wkraczają nawet na czerwone dywany na stopach gwiazd, celebrytów, osób znanych z okładek kolorowych magazynów.
Wszyscy lubimy sneakersy
Warto wiedzieć, że kultowe modele sportowego obuwia to nie „nowoczesny wynalazek”, niektóre z nich mają naprawdę wieloletnią historię. Doskonałym przykładem mogą być kultowe już sneakersy, które znamy, nosimy w różnych wariantach i na każdą okazję. Nazwa tego modelu pochodzi od słowa „sneak” czyli skradać się. Pierwsze modele tego typu powstały już w XVIII wieku i były po prostu wygodnym obuwiem użytkowym, spacerowym, zdecydowanie nie „na wyjście”.
Nie takie zwykłe pepegi
Kolejnym hitem modowym ostatnich lat są tzw. slippersy znane również jako swojskie pepegi. Oficjalna nazwa tego modelu to plimsolls. Popularne dziś tekstylne buty na gumowej podeszwie znane były już w XIX wieku, noszono je podczas ćwiczeń i na plażę. Najbardziej znane tenisówki mają logo KEDS i trafiły na rynek w 1892 roku! Dawno, nieprawdaż? Od roku 1917 są produkowane masowo i niezmiennie są sukcesem komercyjnym, zapewne dlatego z marką współpracowała m.in. Taylor Swift.
Converse – gwiazda w butach z gwiazdką
Kolejne znane logo i sportowy brand to oczywiście kultowa gwiazdka i Converse. W tym przypadku mamy do czynienia z pionierskim posunięciem marketingowym, jakim było zaangażowanie do promocji modelu butów gwiazdy sportu. Buty z autografem koszykarza Chucka Taylora do dziś są rekordowym produktem jeśli chodzi o sprzedaż obuwia koszykarskiego.
ADIDAS, PUMA i bracia Dassler
Europa nie pozostała w tyle za Amerykanami – niemiecka marka Adidas to skrót od imienia i nazwiska jej twórcy Adolfa Dasslera. W tych butach biegał w latach 30-tych XX wieku m.in. absolutny rekordzista – Jesse Owens. Warto wiedzieć, że firmę początkowo prowadzili dwaj bracia Dassler, w latach 40-tych nastąpił podział i Rudolf Dassler stworzył własną markę o nazwie PUMA.
Sportowe buty i świat mody
W latach 50-tych sportowy szyk spopularyzowały gwiazdy wielkiego ekranu. Sportowe białe sneakersy nosił np. idol ówczesnych kobiet w każdym wieku – James Dean. Popyt na ten rodzaj obuwia spowodował prawdziwy wysyp nowych firm i marek, niektóre z nich przetrwały i dziś są niekwestionowanymi liderami, np. Nike, New Balance czy Reebok. Praktycznie każda z tych firm angażuje gwiazdy do promowania swoich produktów, a także współpracuje z nimi w zakresie projektów. Możemy zatem kupić sportowe obuwie sygnowane przez Stellę McCartney, Pharella Williamsa czy Kanye Westa. Niemniej interesujące są efekty kooperacji firm sportowych z największymi domami mody. Zresztą wielkie marki houte couture (jak Chanel czy Dior) również lansują swoje sportowe kolekcje, w których buty grają główną rolę.
Zdjęcia: pixabay.com, mat. Dior