Infekcja górnych dróg oddechowych i budowanie odporności

„Przechodzenie” infekcji to proces nabywania odporności na całe nastoletnie, młodzieńcze i dorosłe życie

Jesienią warto wiedzieć jak wzmocnić odporność

Odporność to zestaw mechanizmów, które uczestniczą w wytwarzaniu odpowiedzi immunologicznej.

Na zdrowie! Olej z rekina

Olej z rekina zawiera naturalne immunostymulatory – alkiloglicerole oraz skwalen.

Pierś z kurczaka w zdrowej i zbilansowanej diecie

Pierś z kurczaka dostarcza zaledwie 100 kcal w 100 gramowej porcji, podczas gdy 100 g wieprzowiny to aż 260 kcal

Tatuaż – moda, fanaberia, sposób na wyrażenie siebie

Tatuaże zdobią ciała kobiet i mężczyzn, mogą być niewielkie albo wręcz przeciwnie – spektakularne

Czy istnieją naprawdę skuteczne diety na odchudzanie?

Posty, diety eliminacyjne mogą być stosowane przez zdrowe osoby, a najlepiej skonsultować je z lekarzem lub dietetykiem.

Modne i kobiece – krótkie fryzury na jesień

Krótkie fryzury są nie tylko modne, ale przede wszystkim efektowne, kobiece i bardzo twarzowe

Botki i moje praktyczne spojrzenie na modę

Botki nosimy przez cały rok, a sezon jesienno – zimowy to prawdziwy festiwal botków

Jak dbać o wątrobę – dieta, profilaktyka, leczenie

Odpowiedzi na pytanie „jak dbać o wątrobę” powinien znać każdy.

Domino’s pizza w Krakowie smakuje wyśmienicie!

Jeśli pizza w Krakowie to tylko z Domino’s – przestrzega się tu najlepszych receptur charakterystycznych dla każdej pizzerii w tej sieci

Suplementacja i dieta wegańska

Można powiedzieć, że weganizm i suplementacja top dwa bardzo popularne, ale i kontrowersyjne „zjawiska”, które budzą skrajne emocje. Jednocześnie wiele się mówi o tym, że dieta wegańska to same wyrzeczenia i wymaga dodatkowego zażywania wielu witamin, suplementów itd. Oczywiście suplementacja dotyczy nie tylko wegan i wegetarian…

O tym, że wegańskie dania są naprawdę smaczne i wartościowe nie będą już nawet pisać, bo kto zna tę dietę, ten wie o tym doskonale. Warto jednak przyjrzeć się nieco dokładniej zagadnieniu suplementacji – czy jest konieczna, a jeśli tak to po jakie preparaty należałoby sięgnąć. Wiadomo bowiem, że tak naprawdę trudno o kompletną dietę (bogatą we wszystkie witaminy, mikro i makroelementy) nawet jeśli nie rezygnuje się z produktów pochodzenia zwierzęcego.

wege

Czy dieta wegańska wymaga suplementacji?

Witamina B12 – koniecznie!
Tak naprawdę z wegańską dietą związana jest przede wszystkim konieczność uzupełniania witaminy B12, której nie zaspokoi menu oparte o rośliny. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że suplementowana witamina B12 wchłania się słabo, więc zażywana dawka powinna być nieco wyższa niż zalecana 100-procentowe zapotrzebowanie. Nie należy jednak zapominać, że niedobory B12 to nie tylko wegańska „przypadłość”, tak naprawdę problem dotyczy np. większości osób po 50 r.ż., kiedy to organizm zaczyna tracić zdolność trawienia witaminy B12 obecnej w jajach, nabiale i mięsie. Tymczasem niedobór witaminy B12 może doprowadzić do anemii, uczestniczy ona także w:
• prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego,
• metabolizmie białek, tłuszczu i węglowodanów,
• syntezie DNA i RNA oraz serotoniny.

ziarna

Najzdrowsze produkty roślinne nie zaspokoją zapotrzebowania na wit. B12

Słońce, witamina D i weganie
Drugim składnikiem, który należałoby uzupełniać jest witamina D, szczególnie w okresie jesienno – zimowym. Z tym, że tu znów niedobory nie stanowią jedynie wegańskiego problemu. Ekspozycja na słońce jesienią i zimą nie pozwala nam syntezować witaminy D, dlatego suplementacja jest bardzo istotna. W przypadku wegan wyzwaniem może być zdobycie odpowiedniego preparatu, ponieważ w aptekach trudno o roślinne suplementy witaminy D2 i D3 (standardowe suplementy zawierają składniki pochodzenia zwierzęcego), ale można je zamówić przez internet.

burger

Zielono mi – to ważne i najzdrowsze w diecie wegańskiej

A co z ważnymi pierwiastkami kwasami tłuszczowymi?
Wiele mówi się również o niedoborach żelaza, na jakie mają być narażeni weganie, uznaje się bowiem, że głównym źródłem tego pierwiastka jest mięso. Co prawda żelazo zawarte w roślinach wchłania się gorzej, ale wystarczy przestrzegać pewnych zasad i nie ma konieczności zażywania preparatów z żelazem:
• zwiększamy zawartość produktów bogatych w żelazo w menu o ok 30-50%,
• jemy produkty bogate w witaminę C – poprawia przyswajalność żelaza pochodzenia roślinnego,
• jemy dużo zielonych warzyw bogatych w składniki mineralne (jarmuż, brokuły, brukselka, kapusta, sałata rzymska itp.),
• włączamy do diety rośliny strączkowe i orzechy oraz inne ziarna.
Wiele mitów urasta również wokół wapnia w diecie pozbawionej np. produktów mlecznych. Poznajmy zatem roślinne źródła tego cennego składnika:
• warzywa zielonolistne – kapusta pekińska, sałata rzymska, jarmuż, natka pietruszki, brokuły i szpinak,
• migdały, biała fasola, soja, nieoczyszczone ziarna maku i sezam,
• mleka roślinne wzbogacone wapniem.
A zdrowe tłuszcze? Wbrew pozorom wcale nie trzeba jeść ryb. Weganie dostarczają organizmowi kwasy Omega 3 jedząc codziennie orzechy włoskie i ziarna siemienia lnianego. Standardowo wystarczy 1,5 łyżki siemienia lub garść orzechów włoskich.

orzeczh

Orzechy i ziarna – samo zdrowie

Jak widać najistotniejszą kwestią jest optymalna i dobrze zaplanowana dieta wegańska zawierająca wszystkie składniki. Suplementacja obejmuje głównie witaminy – B12 i D, ale tak naprawdę to zapotrzebowanie dotyczy nie tylko osób na wegańskiej diecie.

Zdjęcia: shutterstock

About The Author

Reply