Frytkownica na gorące powietrze i marzenie o beztłuszczowych frytkach

Pyszne frytki bez tłuszczu przygotujemy w frytkownicy na gorące powietrze.

Co to jest rolowanie? Spraw sobie roller!

Rolowanie to metoda masażu, którą każdy może zastosować we własnym zakresie

Jak „rozważnie” pić alkohol i jak zwalczać kaca

Jak świat światem odpowiedź na odwieczne pytanie jak leczyć kaca, jest praktycznie na wagę złota

Chcesz schudnąć na wiosnę? Uważaj na zaburzenia odżywiania!

Do najczęściej diagnozowanych zaburzeń należą anoreksja, bulimia oraz ortoreksja.

Jak często TO robisz?

Myć albo nie myć… okna i jak często to robić?

Jak zrobić sushi? To wcale nie jest takie trudne!

Jak się robi sushi? Wbrew pozorom nie jest to wcale takie trudne.

Karaiby – turystyczny raj!

Wyspy Karaibskie są niekwestionowanym turystycznym hitem na skalę światową

Domowe sposoby na spierzchnięte usta

Spierzchnięte usta to częsty i niestety bolesny problem wielu pań

Awokado – jedz na zdrowie

Awokado zawiera stosunkowo niewiele cukrów prostych, jest natomiast bogate w… tłuszcze.

Bezsenność, kłopoty ze snem – co robić…?

Kłopoty ze snem to dziś dość powszechny problem, możemy mówić nawet o bezsenności.

Ból w plecach, problemy z kręgosłupem – kto ich nie zna…?

Statystycznie co drugi Polak narzeka na problemy z kręgosłupem, jak łatwo się domyślić zdecydowanie mniej osób działa, leczy, zapobiega, zgłasza się do lekarza. Nawet jeśli wiele z nich cierpi na ból w plecach, szyi itp. często lub przewlekle. Najczęściej dolegliwości są związane z naszymi błędami, zaniedbaniami, z przeciążeniami, ale nie są to jedyne przyczyny problemu.

Niestety wielu z nas na ból w plecach reaguje machnięciem ręki, zażyciem środka przeciwbólowego, zrzucając go na karb długiego przebywania w pozycji siedzącej czy przepracowania. Oczywiście bardzo często takie właśnie może być źródło dolegliwości, co nie zmienia faktu, że uśmierzanie bólu to nie jest metoda leczenia. Tym bardziej, że z czasem leki przestają działać.

Przyczyny bólu pleców mogą być różne

Wiemy już, że dolegliwości bólowe w obrębie kręgosłupa to powszechny problem, ale przyczyny mogą być różne. Bardzo często jest to efekt trybu życia, jaki prowadzimy, a zatem czynników takich jak:

  • siedzący ryb życia,
  • złe nawyki postawy,
  • przyjmowanie wymuszonej postawy ciała przez dłuższy czas,
  • brak regularnej aktywności fizycznej,
  • chodzenie w butach na wysokim obcasie,
  • niewłaściwe podnoszenie przedmiotów,
  • nadwaga i otyłość,
  • zła pozycja w czasie snu

Warto wiedzieć, że ból pleców związany z kręgosłupem najczęściej nasila w czasie ruchu lub podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów, a łagodnieje w spoczynku. Z kolei ból w plecach z przyczyn pozakręgosłupowych może mieć charakter stały, nie nasila w ruchu i często wynika z poważnych schorzeń. Bóle przeciążeniowe, wynikające z zaniedbań i błędów, mogą mieć różną lokalizację, np. w odcinku szyjnym przy nadmiernym wyciąganiu szyi, czy ból pleców na dole jako efekt pracy siedzącej oraz nadwagi.

siedzi

Ból pleców na dole często wynika z siedzącego trybu życia

Schorzenia kręgosłupa a ból w plecach

Poza przyczynami związanymi z trybem życia, problemy z kręgosłupem to najbardziej oczywisty powód dolegliwości. Mogą być to m.in.:

  • nadwyrężenie mięśni, naderwanie więzadła, skurcze mięśni kręgosłupa,
  • przepuklina kręgosłupa, czyli dyskopatia albo wypadnięcie dysku – w odcinku lędźwiowym to bóle pleców na dole, w krzyżu i mrowienie w nogach. Przepuklina umiejscowiona w odcinku szyjnym zaczyna się od lekkiego bólu i sztywności szyi, potem dochodzi mrowienie w rękach. Natomiast przepuklina kręgosłupa w odcinku piersiowym objawia się bólem promieniującym do żeber
  • złamanie kręgów kompresyjne – to jeden z głównych objawów osteoporozy kręgosłupa, ból nasila się przy kaszlu, kichaniu, wypróżnianiu się
  • zwężenie (stenoza) kanału kręgowego w odcinku lędźwiowym – silniejszy ból przy przeproście kręgosłupa;
  • spondylolisteza (ześlizgnięcie kręgów) – to nie tylko ból w plecach, ale także problem z chodzeniem i zgięciem nóg w biodrach przy wyprostowanych kolanach.
ból

Ból pleców na dole może być związany z przepukliną kręgosłupa

Bóle w plecach – przyczyny pozakręgosłupowe

Bardzo często są związane  z naprawdę poważnymi schorzeniami, dlatego właśnie absolutnie nie należy bagatelizować dolegliwości bólowych, szczególnie ostrych czy o charakterze nawracającym albo przewlekłym. Wśród tego typu przyczyn wymienia się m.in.:

  • fibromialgię – zespół chorobowy z uogólnionym bólem i punktami tkliwymi (miejsca o nadmiernej wrażliwości na ucisk)
  • tętniak aorty brzusznej,
  • rozwarstwienie tętnicy szyjnej lub kręgowej,
  • ostre zapalenie opon mózgowych,
  • dusznicę bolesną lub zawał mięśnia sercowego,
  • schorzenia układu pokarmowego – np. zapalenie woreczka żółciowego, zapalenie i ropnie uchyłków, zapalenie trzustki, zapalenie wyrostka robaczkowego,
  • ciążę pozamaciczną, raka jajników, zapalenie jajowodu
  • schorzenia układu oddechowego – np. zapalenie opłucnej i płuc,
  • schorzenia układu moczowego – np. zapalenie prostaty, odmiedniczkowe zapalenie nerek,
  • chorobę kości Pageta,
  • półpasiec,
  • choroby autoimmunologiczne – najczęściej są przyczyną zapalnego bólu pleców (m.in. zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, łuszczycowe lub reaktywne zapalenie stawów).
kręgoslup

Bóle pleców mogą mieć związek z poważnymi chorobami

Profilaktyka –  ćwiczenia na kręgosłup

Wiemy już, że problemy z kręgosłupem i dolegliwości bólowe mają różne podłoże. Szczęście w nieszczęściu większość z nich to efekt naszych zaniedbań, co oznacza, że możemy im przeciwdziałać, zmieniać nawyki oraz ćwiczyć. Niestety z reguły ćwiczenia na kręgosłup pojawiają się w kręgu naszych zainteresowań wraz z bólem i to długotrwałym. Należy pamiętać o tym, że konsultacja lekarska i ewentualna rehabilitacja pod okiem fizjoterapeuty są często najlepszym i bezpiecznym rozwiązaniem. Niemniej jednak profilaktycznie i dla zdrowia ćwiczyć może i powinien każdy. Szczególnie, że brak aktywności to jeden z powodów bólu w plecach. Decydując się na ćwiczenia trzeba pamiętać o kilku istotny zasadach, dzięki którym będą efektywne i skuteczne:

  • ćwiczymy delikatnie i bez pośpiechu,
  • przerywamy ćwiczenia, jeśli pojawia się ból ćwiczonej partii ciała,
  • każdą pozycję utrzymujemy co najmniej 10 sekund,
  • ćwiczenia na kręgosłup wykonujemy płynnie,
  • rozluźniamy mięśnie pomiędzy ćwiczeniami,
  • powtarzamy ćwiczenia kilka razy dziennie,
  • ćwiczymy regularnie, najlepiej codziennie przez przynajmniej 30 minut (minimum trzy razy w tygodniu).
ćwiczy

Delikatne, płynne i skuteczne ćwiczenia kręgosłup

Ćwiczenia na kręgosłup wzmocnią mięśnie, są nieodzownym elementem profilaktyki bólu w plecach. Mogą mieć charakter rozluźniający, rozciągający, mobilizujący i wzmacniający. Poprawiają sylwetkę, zapobiegają powstawaniu wad postawy. Czasem niezbędne są korekcyjne ćwiczenia na kręgosłup, prowadzone przez rehabilitanta, które nie tylko łagodzą lub eliminują dolegliwości bólowe, ale także stymulują prawidłową pracę układu oddechowego, poprawiają sprawność i wydolność.

zdjęcia: pixabay.com, shutterstock

About The Author

Reply