Proteza zębowa, czyli jak się cieszyć „trzecimi zębami”

Proteza zębowa ratuje życie towarzyskie, przywraca swobodny, szczery uśmiech, poprawia samopoczucie.

Kapelusze słomkowe – nieodzowny letni dodatek

W tym sezonie królują kapelusze, najczęściej słomkowe, są stylowe, piękne, nadają wyjątkowy charakter stylizacji

Pizza Hut w Gdyni

Pizza Hut to doskonały przykład dobrego jedzenia – odpowiada tym samym, wysokim standardom na całym świecie

Znamiona na skórze – to warto wiedzieć

Znamiona na skórze mogą być prawie niezauważalne albo stanowić problem dla ich posiadacza

Wybierz najlepiej przyswajalny magnez w tabletkach

Warto sięgać po skuteczne preparaty, najlepiej przyswajalny magnez w tabletkach

Pryszcze, zaskórniki, trądzik – to także „dorosły problem”

Trądzik u dorosłych nie jest wcale zjawiskiem marginalnym.

SuperOwoc! Czereśnie – słodko i zdrowo

Rozkoszując się smakiem czereśni warto wiedzieć, że mają one kompleksowy i dobroczynny wpływ na nasze zdrowie.

Wrzody żołądka – objawy, przyczyny, charakterystyka

Choroba wrzodowa żołądka i jej objawy dotyczą statystycznie od 5 do 10% populacji

Kleszcz łąkowy, psi, pospolity… wszystkie groźne!

Jak atakuje kleszcz, jakie są rodzaje (np. kleszcz psi, kleszcz łąkowy czy… obrzeżek gołębień).

Dlaczego warto przesiąść się na rower

Oszczędność, czasu, poznawanie okolicy, proekologiczna postawa i coś dla ciała i dla ducha – warto wsiąść na rower

Jak być dobrym z matematyki? Oto jest pytanie!

Na różnych etapach edukacji lepiej odnajdywałam się na zajęciach z przedmiotów humanistycznych, choć z matematyką również nie miałam większych problemów. Niemniej jednak do dziś pamiętam, że wiele moich koleżanek i kolegów drżało przed każdą lekcją królowej nauk, a pytanie jak być dobrym z matematyki było jednym z tych, na które nikt nie znał odpowiedzi. Utarło się bowiem, że z matmy jest się dobrym albo… nie. I nic tego nie zmieni.

przed tablicą

Wszystko jest trudne zanim stanie się… zrozumiałe

Matematyka – trudne pytania
Do tematu wróciłam ostatnio, wiele lat po maturze (zdanej całkiem nieźle), kiedy okazało się, że córka naszych przyjaciół, świeżo upieczona licealistka, kończy pierwszy rok nauki z mocno kiepską oceną z matematyki. Oczywiście ku wielkiemu rozczarowaniu rodziców, ponieważ dotychczas była całkiem dobrą uczennicą. Zainteresowałam się zagadnieniem, bo z tzw. „swoich czasów” pamiętam, że właśnie średnia szkoła dawała nieźle popalić matematycznie. Na bardzo ciekawy tekst na ten temat trafiłam poszukując odpowiedzi na skądinąd ważne pytania:
• Dlaczego liceum to matematyczna orka i pasmo niepowodzeń w przypadku wielu uczniów?
• Czy problem rzeczywiście dotyczy tylko edukacji w szkole średniej?
• I wreszcie zasadnicza kwestia – jak być dobrym z matematyki?

dzieci i matematyka

A kłopoty zaczynają się dużo wcześniej

Kiedy zaczynają się kłopoty matematyczne?
Lektura artykułu „Matematyka w liceum – jak skutecznie jej uczyć?” dała mi naprawdę do myślenia. Trudno bowiem nie zgodzić się z postawionymi tezami oraz z wnioskami. Nie zakwestionuję również tego, że zdawalność matury z matematyki na poziomie 72 % (rok 2015) nie napawa optymizmem. Wnioski zaprezentowane w artykule są nie tylko logicznie uzasadnione, ale wręcz oczywiste dla nauczycieli, uczniów ich rodziców. Problemy z matematyką nie zaczynają się w szkole średniej, są konsekwencją błędów, których początki sięgają nauczania początkowego. Już na tym etapie pojawiają się pierwsze przeszkody, na ogół pomijane i przemilczane, zarówno przez ucznia, jak i przez nauczyciela. Poza tym można powiedzieć, że metody nauczania coraz częściej nie nadążają za potrzebami, możliwościami i realiami w jakich funkcjonują uczniowie. A zatem nadal edukacja opiera się na dziwnych zadaniach oderwanych od rzeczywistości. Nie rezygnujemy z„kucia” na pamięć, bez zrozumienia. Brakuje też zastosowania ułatwiających naukę umiejętności:
• myślenia przyczynowo-skutkowego,
• klasyfikacji,
• hierarchizacji,
• przewidywania.
• poczucia sensu.

pies i matematyka

Matematyka przekłada się na codzienne wyzwania

Szkoła średnia – matematyczny survival?
Szkołą średnia jest natomiast rzuceniem ucznia na głęboką wodę, bez zabezpieczenia, często bez kół ratunkowych. Czasu jest mało (trzy lata), materiału dużo, zdarza się, że nie starcza czasu na zatrzymanie się przy matematycznych wyzwaniach i problemach ucznia. Ponadto nadal pozostaje kwestia niedostosowania metod nauczania do dzisiejszych realiów. A przecież można sięgać po nowoczesne technologie czy przełożenie matematycznych reguł na codzienne sytuacje, ponieważ najskuteczniej uczymy się poprzez działanie. W artykule „Matematyka w liceum – jak skutecznie jej uczyć?” znalazłam informację o programie grantowym mPotęga prowadzonym przez mBank. Oczywiście zajrzałam, poczytałam i stwierdzam, że wsparcie finansowe dla szkół, pedagogów i uczniów, którym się chce chcieć to świetny pomysł. Przyznam, że sama chętnie uczyłabym się matematyki poprzez różnego rodzaju gry, symulacje, zastosowanie matematycznych reguł w życiowych, realnych okolicznościach. Ale najważniejsze, że zgodnie z założeniami praktycznie każdy uczeń może znaleźć swoją odpowiedź na pytanie „jak być dobrym z matematyki”.

entuzjaam matematyka

Matematyczne sukcesy to jest TO!

Zdjęcia: Shutterstock, mpotega.pl, alliexpres.com

About The Author

Reply