Pyszne pasztety – na śniadanie i od święta

Parafrazując słowa poety możemy z dumą powiedzieć, że Polacy nie gęsi i swoje pasztety mają

Przygotuj włosy do zimy

Sezon jesienno – zimowy bywa największym wyzwaniem dla włosów

Fosfolipidy – dlaczego są tak ważne dla wątroby

Pojęcia takie jak hepatocyty, fosfolipidy czy też funkcje wątroby, powinny być nam znane.

Jesień w parku – dla zdrowia i dla zabawy

Jesienny park zamiast telewizora i komputera!

Chroń skórę, sięgnij po Iwostin Solecrin

Wielbiciele opalania powinni wiedzieć, że słońce to nie samo dobro, może negatywnie wpływać na skórę i zagrażać zdrowiu

Ekologiczna żywność – postaw na zdrowie

Jakie wymagania musi spełniać zdrowe jedzenie, aby można było uznać je za wartościową żywność ekologiczną

Zdrowie pupila – pełnowartościowe karmy dla psów

Odpowiednio dobrane pełnowartościowe karmy dla psów zapewnią im zdrowie, kondycję, odporność, energię, oczywiście będą im także smakować.

Odparzenia pieluszkowe – jak im zapobiec i jak je leczyć

Skóra niemowląt jest delikatna, a odparzenia pieluszkowe spędzają sen z powiek najbardziej troskliwym mamom

Kondycja, wymarzona sylwetka i… skakanka

Skakanka to nie tylko spalanie kalorii, skacząc systematycznie pracujemy nad całym ciałem

Trendy jesienne – dla każdego coś… nowego

Trendy na sezon jesienny są wyjątkowo interesujące, charakterne i różnorodne

Jak być dobrym z matematyki? Oto jest pytanie!

Na różnych etapach edukacji lepiej odnajdywałam się na zajęciach z przedmiotów humanistycznych, choć z matematyką również nie miałam większych problemów. Niemniej jednak do dziś pamiętam, że wiele moich koleżanek i kolegów drżało przed każdą lekcją królowej nauk, a pytanie jak być dobrym z matematyki było jednym z tych, na które nikt nie znał odpowiedzi. Utarło się bowiem, że z matmy jest się dobrym albo… nie. I nic tego nie zmieni.

przed tablicą

Wszystko jest trudne zanim stanie się… zrozumiałe

Matematyka – trudne pytania
Do tematu wróciłam ostatnio, wiele lat po maturze (zdanej całkiem nieźle), kiedy okazało się, że córka naszych przyjaciół, świeżo upieczona licealistka, kończy pierwszy rok nauki z mocno kiepską oceną z matematyki. Oczywiście ku wielkiemu rozczarowaniu rodziców, ponieważ dotychczas była całkiem dobrą uczennicą. Zainteresowałam się zagadnieniem, bo z tzw. „swoich czasów” pamiętam, że właśnie średnia szkoła dawała nieźle popalić matematycznie. Na bardzo ciekawy tekst na ten temat trafiłam poszukując odpowiedzi na skądinąd ważne pytania:
• Dlaczego liceum to matematyczna orka i pasmo niepowodzeń w przypadku wielu uczniów?
• Czy problem rzeczywiście dotyczy tylko edukacji w szkole średniej?
• I wreszcie zasadnicza kwestia – jak być dobrym z matematyki?

dzieci i matematyka

A kłopoty zaczynają się dużo wcześniej

Kiedy zaczynają się kłopoty matematyczne?
Lektura artykułu „Matematyka w liceum – jak skutecznie jej uczyć?” dała mi naprawdę do myślenia. Trudno bowiem nie zgodzić się z postawionymi tezami oraz z wnioskami. Nie zakwestionuję również tego, że zdawalność matury z matematyki na poziomie 72 % (rok 2015) nie napawa optymizmem. Wnioski zaprezentowane w artykule są nie tylko logicznie uzasadnione, ale wręcz oczywiste dla nauczycieli, uczniów ich rodziców. Problemy z matematyką nie zaczynają się w szkole średniej, są konsekwencją błędów, których początki sięgają nauczania początkowego. Już na tym etapie pojawiają się pierwsze przeszkody, na ogół pomijane i przemilczane, zarówno przez ucznia, jak i przez nauczyciela. Poza tym można powiedzieć, że metody nauczania coraz częściej nie nadążają za potrzebami, możliwościami i realiami w jakich funkcjonują uczniowie. A zatem nadal edukacja opiera się na dziwnych zadaniach oderwanych od rzeczywistości. Nie rezygnujemy z„kucia” na pamięć, bez zrozumienia. Brakuje też zastosowania ułatwiających naukę umiejętności:
• myślenia przyczynowo-skutkowego,
• klasyfikacji,
• hierarchizacji,
• przewidywania.
• poczucia sensu.

pies i matematyka

Matematyka przekłada się na codzienne wyzwania

Szkoła średnia – matematyczny survival?
Szkołą średnia jest natomiast rzuceniem ucznia na głęboką wodę, bez zabezpieczenia, często bez kół ratunkowych. Czasu jest mało (trzy lata), materiału dużo, zdarza się, że nie starcza czasu na zatrzymanie się przy matematycznych wyzwaniach i problemach ucznia. Ponadto nadal pozostaje kwestia niedostosowania metod nauczania do dzisiejszych realiów. A przecież można sięgać po nowoczesne technologie czy przełożenie matematycznych reguł na codzienne sytuacje, ponieważ najskuteczniej uczymy się poprzez działanie. W artykule „Matematyka w liceum – jak skutecznie jej uczyć?” znalazłam informację o programie grantowym mPotęga prowadzonym przez mBank. Oczywiście zajrzałam, poczytałam i stwierdzam, że wsparcie finansowe dla szkół, pedagogów i uczniów, którym się chce chcieć to świetny pomysł. Przyznam, że sama chętnie uczyłabym się matematyki poprzez różnego rodzaju gry, symulacje, zastosowanie matematycznych reguł w życiowych, realnych okolicznościach. Ale najważniejsze, że zgodnie z założeniami praktycznie każdy uczeń może znaleźć swoją odpowiedź na pytanie „jak być dobrym z matematyki”.

entuzjaam matematyka

Matematyczne sukcesy to jest TO!

Zdjęcia: Shutterstock, mpotega.pl, alliexpres.com

About The Author

Reply