Proteza zębowa, czyli jak się cieszyć „trzecimi zębami”

Proteza zębowa ratuje życie towarzyskie, przywraca swobodny, szczery uśmiech, poprawia samopoczucie.

Kapelusze słomkowe – nieodzowny letni dodatek

W tym sezonie królują kapelusze, najczęściej słomkowe, są stylowe, piękne, nadają wyjątkowy charakter stylizacji

Pizza Hut w Gdyni

Pizza Hut to doskonały przykład dobrego jedzenia – odpowiada tym samym, wysokim standardom na całym świecie

Znamiona na skórze – to warto wiedzieć

Znamiona na skórze mogą być prawie niezauważalne albo stanowić problem dla ich posiadacza

Wybierz najlepiej przyswajalny magnez w tabletkach

Warto sięgać po skuteczne preparaty, najlepiej przyswajalny magnez w tabletkach

Pryszcze, zaskórniki, trądzik – to także „dorosły problem”

Trądzik u dorosłych nie jest wcale zjawiskiem marginalnym.

SuperOwoc! Czereśnie – słodko i zdrowo

Rozkoszując się smakiem czereśni warto wiedzieć, że mają one kompleksowy i dobroczynny wpływ na nasze zdrowie.

Wrzody żołądka – objawy, przyczyny, charakterystyka

Choroba wrzodowa żołądka i jej objawy dotyczą statystycznie od 5 do 10% populacji

Kleszcz łąkowy, psi, pospolity… wszystkie groźne!

Jak atakuje kleszcz, jakie są rodzaje (np. kleszcz psi, kleszcz łąkowy czy… obrzeżek gołębień).

Dlaczego warto przesiąść się na rower

Oszczędność, czasu, poznawanie okolicy, proekologiczna postawa i coś dla ciała i dla ducha – warto wsiąść na rower

Smaczna dieta na odporność

Kończy się lato, zaczyna się sezon na infekcje. Można powiedzieć, że to już pewna prawidłowość. Ale kto powiedział, że mamy przyjmować to za pewnik i poddać się jesiennej chandrze? Odporność na sezon jesienno – zimowy możemy stymulować, budować, wzmacniać na wiele sposobów. Na pewno jednym z kluczowych elementów jest tu odpowiednia dieta. Szczególnie, że im bardziej jesiennie, tym częściej mamy ochotę na kaloryczne i obfite posiłki. Oczywiście dieta na odporność powinna być syta i pożywna, ale niekoniecznie dzięki pączkom, frytkom czy za sprawą porcji sernika.

owoce i warzywa

Składniki jesiennej diety

Na dobry początek – śniadanie
Bardzo istotnym posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie, a kiedy za oknem szarugi, słoty i zimne dni, pożywny pierwszy posiłek nabiera szczególnego znaczenia. Ograniczmy zatem szybkie, łatwe i przyjemne kanapki i poświęćmy śniadaniu nieco więcej czasu oraz uwagi. Najlepsze będzie ciepłe śniadanie, czyli zamiast musli i zimnego jogurtu zjadamy np. pożywną owsiankę. Oczywiście nie musi być to tylko ciepła zupa z płatkami owsianymi. Można sięgnąć po otręby i płatki z różnych zbóż. Dobrym pomysłem jest też kasza jaglana – zasadotwórcza, bogata w cenne witaminy B i E oraz minerały. Doskonałym dodatkiem do takich śniadań są owoce (suszone i świeże), orzechy, migdały, a także imbir, cynamon – rozgrzewają, chronią przed drobnoustrojami.
Jeśli komuś nie po drodze z takim „szkolnym” śniadaniem zawsze można przyrządzić sobie jajecznicę. Przy czym nie w wersji z pokaźną porcją bekonu, raczej skłaniamy się ku opcji beztłuszczowej. Do tego tosty z pełnoziarnistego pieczywa i voila! śniadanie gotowe.

owsianka

Owsianka – śniadaniowy przysmak

Królowa zupa w jesiennym menu
Jesienią na naszych stołach powinny królować zupy. Skłaniamy się zdecydowanie ku zupom gęstym, esencjonalnym, rozgrzewającym, choć prawdziwy rosół jest również mile widziany. Pamiętajmy – dieta na jesień ma rozgrzewać! Składników na jesienne zupy na pewno nie zabraknie – nieodzowne są warzywa korzeniowe. Sięgamy tradycyjnie po marchew, pietruszkę, seler, ale także korzystamy z aromatu porów, buraków, cebuli. Smak i konsystencję zup poprawią też soczewica, ciecierzyca, brokuły, cukinia, kalafior, fasola. Oczywiście jesienne zupy powinny zawierać także zdrową dynię – z dodatkiem imbiru smakuje wybornie, rozgrzewa i wzmacnia odporność. Przy takim zestawie warzyw uzyskamy zupy gęste, pożywne, możemy zrezygnować z zagęszczania mąką (zbędne kalorie). Nieodzownym dodatkiem są również zioła, przyprawy, które mają dobroczynny wpływa na nasz układ immunologiczny, a przy tym jak smakują! Sięgamy zatem po lubczyk, pieprz, chilli, goździk, imbir, cynamon itp.

dyniowa zupa

Dynia w zupie – jesienne zdrowie i smak

Dlaczego dieta jest tak ważna?
Być może pojawi się pytanie dlaczego menu ma tak istotny wpływ na nasza odporność. Przede wszystkim dlatego, że aż 80% komórek odpowiedzialnych za tzw. odpowiedź immunologiczną organizmu znajduje się w jelitach. A zatem musimy zapewnić organizmowi odpowiednią ilość i jakość składników odżywczych, witamin, minerałów. Na jesień zadbajmy o to, aby w diecie znalazły się:
• witamina D – utrzymuje układ odpornościowy w gotowości, a znajdziemy ją w tłustych rybach morskich, jajkach oraz żółtym serze,
• witamina C – niezbędna do produkcji glutationu, który jest najsilniejszym przeciwutleniaczem w organizmie. Jej bogatym źródłem są m.in. kiszona kapusta, szpinak, owoc dzikiej róży, jagody, owoce cytrusowe oraz kiwi,
• witamina A – stymuluje odporność. Zawierają ją np. marchew, kapusta, brokuły pomidory i papryka,
• witamina B – zawarta np. w fasoli, kiełkach, pestkach i orzechach,
• cenne minerały: cynk (w rybach i owocach morza, roślinach strączkowych, pestkach dyni oraz w jajkach i soi), selen (brokuły) i żelazo (przede wszystkim mięso).

danie

Danie na jesień – zdrowe ryby i warzywa

A zatem tuż przed nadejściem jesieni jedzmy mądrze, smacznie i na zdrowie!

Zdjęcia: shutterstock, healthyfoodspace.com, dailytimesgazette.com

About The Author

Reply