Domowe sposoby i skuteczny syrop na kaszel dla dzieci

Skuteczne sposoby oraz dobry syrop na kaszel dla dzieci to swoisty niezbędnik każdego rodzica

Kochamy kundelki!

Kochamy kundelki. Dla wielu osób to absolutnie bezdyskusyjne i prawdziwe stwierdzenie.

Vademecum rodzica – jak przewijać noworodka

Kiedy w grę wchodzi przewijanie noworodka, na początku pojawia się u rodziców obawa…

Biegunka u niemowlaka – elektrolity i probiotyki

Biegunka u niemowlaka niesie ryzyko odwodnienia, którego nigdy nie można lekceważyć.

Skuteczne leczenie i domowe sposoby na grypę

Dobrze zaopatrzona apteczka, domowe sposoby na grypę i przeziębienie oraz zdrowy rozsądek – to nasz jesienno – zimowy zestaw obowiązkowy

Smacznie, zdrowo, egzotycznie – pierś z kurczaka w sosie curry

Egzotyczny klasyk kulinarny, pierś z kurczaka w sosie curry – smacznie i zdrowo

Chrup orzechy na zdrowie!

Orzechy – najcenniejsze z bakalii, wyjątkowo wartościowe i smaczne.

Dieta i trening na redukcję – ogólne zasady

Dieta oraz trening będą skuteczne, jeśli określimy cel i dostosujemy plan treningowy oraz menu do tego celu.

Plecaki, torby worki – praktycznie, stylowo, na każdą okazję

Plecaki i worki mody praktycznej – niebanalne, oryginalne i unikatowe

Jesienne skarby – papryka

Papryka jest zdrowa, kolorowa, smaczna, znajduje szerokie zastosowanie w kuchni

Siłownia czy ćwiczenia w domu – oto jest pytanie!

O tym, że przywiązujemy coraz większą wagę do aktywności, sprawności, kondycji oraz oczywiście wyglądu, nie trzeba przekonywać. Świadczą o tym sale klubów fitness, siłowni, biegacze w parkach i na ulicach, rowerzyści itp. Według najnowszego raportu „The European Health & Fitness Market” w 2016 aż 2,84 mln Polaków posiadało członkostwo w jednym z licznych klubów fitness i siłowni.

Ćwiczymy, trenujemy – w domu, w klubie, na siłowni
Cytowany powyżej raport opracowany przez firmę doradczą Deloitte we współpracy z organizacją EuropeActive, szacuje, że wydatki na fitness i siłownię wyniosły w ub. roku prawie 3,68 mld zł (chodzi o koszty karnetów, wejść do klubów). Prognozy mówią, że najbliższych kilka lat przyniesie znaczny wzrost liczby aktywnych klubowiczów (nawet do 4 mln). Warto mieć na uwadze, że nie jest to pełen obraz aktywności fizycznej naszego społeczeństwa, ponieważ wiele osób wybiera ćwiczenia w domu. No właśnie… i tu pojawia się jedno z wielkich pytań, odwieczny dylemat niemalże na miarę szekspirowskiego „być albo nie być” – siłownia czy ćwiczenia w domu? aerobic, fitness ćwiczenia grupowe czy trening z wirtualnym trenerem? A jeśli już zdecydujemy się na opcję aktywności w domowych pieleszach zadajemy sobie kolejne pytania – jak ćwiczyć w domu? czy taki trening przyniesie oczekiwane rezultaty…?

w domu

Ćwiczyć każdy może… również w domu

Trening domowy dla wytrwałych
Na dobry początek warto obalić mit, że efektywny trening to tylko i wyłącznie siłownia, trener personalny albo hektolitry potu wylane na super intensywnych ćwiczeniach fitness i cardio. Oczywiście wszystko zależy od indywidualnych możliwości, oczekiwań, wytrwałości, nastawienia oraz planu treningowego. Nie bez powodu mówi się, że efekty są uzależnione od dobrze dobranego i wykonywanego treningu, a nie od miejsca, w którym się ćwiczy. Zacznijmy od tego dla kogo w ogóle są indywidualne ćwiczenia w domu, a kto raczej niewiele wskóra podskakując i przysiadając we własnym salonie. Na pewno trzeba posiadać pewien zestaw cech, wśród których na pierwszy plan wysuwają się systematyczność, wytrwałość i dobra organizacja czasu. Niestety wiele osób nie jest w stanie zmobilizować się na dłuższą metę, a jak wiadomo trening czyni mistrza, ale niestety nie jeden… Domowy aerobic, cardio czy ćwiczenia siłowe to bardzo dobry pomysł na rozpoczęcie przygody ze sportem. To także idealny sposób na poprawienie kondycji, koordynacji i sprawności przed „publicznym wystąpieniem”, czyli pójściem na siłownię, do klubu fitness.

trener

Zawsze przyda się trening z instruktorem

Jak ćwiczyć w domu
Oczywiście są też pewne minusy domowych treningów, dlatego warto wiedzieć jak ćwiczyć w domu – skutecznie, przyjemnie, bezpiecznie i… systematycznie, bo jak łatwo się domyślić największą pułapką jest tu odkładanie na później, na jutro i przyszły tydzień. Co jeszcze? Bardzo często ćwicząc w domu koncentrujemy się tylko na pewnych partiach, np. wykonujemy setki skłonów, brzuszków marząc o smukłej talii. Tymczasem da uzyskania oczekiwanych efektów niezbędna jest odpowiednia kombinacja różnych ćwiczeń fitness, siłowych, cardio, piltaes itp. Dlatego nawet jeśli wybór pada na ćwiczenia w domu warto skonsultować się z profesjonalnym trenerem, który ułoży trening adekwatny do oczekiwań, kondycji, sprzętu oraz dostępnej przestrzeni. Można także skorzystać z wirtualnych trenerów, mamy dziś szeroki wybór w tym zakresie, od pojedynczych treningów aż po kompleksowe programy. Dobrym pomysłem jest układanie grafiku np. na tydzień, dzięki czemu rzetelnie potrenujemy, zamiast ćwiczyć to, co lubimy czy to, co przychodzi nam najłatwiej. Niewątpliwie jednym z poważniejszych mankamentów domowych treningów jest też ryzyko wykonywania ćwiczeń nieprawidłowo, co może skutkować w najlepszym wypadku małą skutecznością, a w najgorszym – kontuzją. Stąd też wspomniany już trening z instruktorem to naprawdę dobre rozwiązanie.

ze sztangą

Trening siłowy również dla kobiet

Siłownia? Dla każdego coś dobrego
Ćwiczenia fitness w klubie, siłownia to oczywiście najlepsza opcja, jeśli zależy nam na starannie opracowanym treningu, widocznych i trwałych efektach. Warto jednak pamiętać, że stawiając pierwsze kroki na siłowni również warto zdać się na profesjonalizm trenerów. Potężne maszyny, hantle, sztangi, „kettle” itp. dają niemal nieograniczone możliwości treningowe, trzeba tylko wiedzieć jak je wykorzystać. Można skonstruować plan treningowy na masę, rzeźbę kondycję, spalanie tkanki tłuszczowej, dla pań i dla mężczyzn, dla zaawansowanych i początkujących. Potrzebna jest jednak wiedza… Ponadto, podobnie jak w przypadku ćwiczeń w domu, również tu bardzo łatwo o błędy i kontuzje.
Wracając do dylematu „siłownia czy ćwiczenia w domu” na pierwszą opcję powinny postawić osoby:
• którym zależy na zwiększeniu masy mięśniowej,
• którym potrzebna jest motywacja (karnet, trener, znajomi itp.),
• które szukają nowych form treningu, skutecznych, profesjonalnych ćwiczeń.
W tym miejscu warto również obalić kolejny mit – siłownia to nie jest miejsce tylko dla „pakerów”, a panie nie muszą się obawiać, że staną się potężne i muskularne, to nie takie proste… Tak naprawdę kobietom trening siłowy pomoże wypracować jędrne i sprężyste ciało, krągłości tam gdzie trzeba i przy okazji ładnie umięśnione ramiona, plecy i łydki.

Jak widać nie ma jednoznacznej i uniwersalnej odpowiedzi na pytanie – trening w domu czy w klubie. Wybór zależy od wielu czynników związanych zarówno z preferencjami, jak i możliwościami (czasowymi, finansowymi, kondycyjnymi). Poza tym tak naprawdę jedno drugiego nie wyklucza – można zacząć od domowych aktywności i z czasem zdecydować się na siłownię, fitness ćwiczenia pod okiem instruktora. Można również aerobic, pilates czy stretching w domowych pieleszach wzbogacić o wizyty na siłowni czy w strefie cardio z bieżniami, rowerami, orbitrekami itp. Ważne, żeby się ruszać – zdrowo, bezpieczne i z przyjemnością.

Zdjęcia: healthline.com, shutterstock

About The Author

Reply